Browsing KS fagrapport by Title
Now showing items 1-14 of 14
-
Arbeid med problembasert læring som kadettaktiv læringspedagogikk ved Krigsskolen 2006-2008 : redigerte fagbidrag og vurderinger fra Krigsskolens undervisningspersonell og kadetter
(KS fagrapport;1/2008, Research report, 2008)Hensikten med rapporten er å dokumentere noe av det arbeidet og de diskusjoner som har foregått ved Krigsskolen knyttet til egnede læringsstrategier for skolens profesjonsstudier. Rapporten har fokus på problembasert ... -
Finnes det noen sammenhenger mellom utøvelsen av lederstilen utviklende lederskap og personlighetstrekk hos kadetter på KS?
(KS fagrapport;4/2010, Research report, 2010)Denne fagrapporten diskuterer mulige sammenhenger mellom personlighet og lederstilen utviklende lederskap. Vi har i denne fagrapporten benyttet oss av personlighetstesten 16PF for å måle personlighet hos 16 kadetter på ... -
Fortjener du å bli offiser? Om offisersyrkets seleksjonskoder
(KS fagrapport;1/2011, Research report, 2011)Denne rapporten oppsummerer evalueringen av Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) sommeren 2011. Rapporten bygger på deltakende observasjon og intervjuer av utvelgere og kandidater i forbindelse med seleksjonsprosessene ... -
Hvordan kan Krigsskolen bidra til å utvikle offiseren som sakkyndig i egen profesjon
(KS fagrapport;2/2010, Research report, 2010)Militærutdanning er ikke logisk utledet fra et enkelt fagemne, og den formidlede kunnskap syntetiseres ikke gjennom teori, men gjennom profesjonens praksis. Det er derfor avgjørende at gjeldende praksis ikke fritas for ... -
Ikke en av gutta! : et mangfoldsperspektiv på inkludering av kvinner i Forsvaret
(KS fagrapport;1/2010, Research report, 2010)Denne rapporten argumenterer for at hovedårsaken til at kvinner forlater Forsvaret er dels å finne i en uforutsigbar personalpolitikk og dels i et opplevd gap mellom Forsvarets uttrykte verdier og praksis. Et hovedfunn ... -
Krigsskolens arbeid med lederutvikling : tanker og teorier til å belyse og inspirere
(KS fagrapport;1/2015, Others, 2015-09-15)Krigsskolen lederutvikling er en bevisst, planlagt, uavbrutt og treårig prosess som skal utvikle og danne Hærens fremtidige ledere. Lederen må kunne identifisere og assosiere seg med profesjonen og handle på vegne av denne. ... -
Kunsten å rekruttere og beholde jenter i Forsvaret : skisse til en ny strategi for økt kvinneandel i Forsvaret
(KS fagrapport;2/2008, Research report, 2008)Dette prosjektet er initiert av Forsvarsdepartementet. Prosjektet er et tilsvar til St.meld. nr. 36 som omhandler behovet for økt rekruttering av kvinner til Forsvaret. Rapporten oppsummerer studier som omhandler ... -
Militære erfaringer i bruk : metodikk for erfaringsbaserte læringsprosesser : evaluering av avdelingsbefalsordningen i Hæren
(KS fagrapport;1/2009, Research report, 2009)Ett av studiene som her rapporteres, dokumenterer prosedyrer for hvordan erfaringer skal gi økt operativ effekt på avdelingsnivå. Som grunnlag for dette arbeidet har det i en annen studie blitt utviklet metodikk som kan ... -
Offiserer med høy grad av utviklende lederskap og kompetanse. En studie av kadetter i KSKVK 01/13
(KS fagrapport;1/2014, Others, 2014-03-07)Hensikten med denne fagrapporten var å undersøke om andres bedømmelser av kadetter i KSKVK1/2013 sier noe om i hvilken grad kadettene fremstår som utviklende ledere eller ikke. Fagrapporten er en eksplorativ og beskrivende ... -
Om offisersidealet, sosialisering og mangfold: Er det noe som skjer på Krigsskolen som medvirker til at kadetter avbryter utdanningen?
(KS fagrapport;1/2012, Others, 2013)Hensikten med denne studien er å finne ut om det skjer noe i løpet av krigsskoleutdanningen som medvirker til at kadetter avbryter utdanningen. Et prosjekt ble opprettet på Krigsskolen i 2011 hvor kadetter under utdanning ... -
Simulatortrening for ny praksis : hvordan simulatortrening kan brukes til å utvikle Hærens operative evne
(KS fagrapport;5/2010, Research report, 2010)Denne rapporten utvikler en modell for hvordan simulatortrening kan bidra til operativ effekt i militære avdelinger. Modellen er konstruert på bakgrunn av analyser av Panserbataljonens og Telemarkbataljonens trening i ... -
Skyting i skrått terreng
(KS fagrapport;3/2010, Research report, 2010)Hensikten med denne rapporten er å gi bidrag til forståelsen av hva som i hovedsak forårsaker endringer i prosjektilbanens form ved skyting i skrått terreng og forslag til hvordan en kan ta hensyn til dette i felt. Første ... -
Utdanning for fremtidens offiserer
(KS fagrapport;2/2012, Others, 2013-06-07)Denne rapporten diskuterer utfordringer for Krigsskolens utdanning knyttet til fremtidens krav og forventninger til den militære profesjons utøvere. Hva skal kadettene dannes og utdannes til, og hva vil være krav til ... -
Veiledning som lederverktøy. Dokumentasjon av undervisningsprogrammet "Veileder 1" ved Krigsskolen
(KS fagrapport;1/2016, Research report, 2016-07-25)Rapporten dokumenterer undervisningsprogrammet «Veileder 1» ved Krigsskolen og arbeidet med utvikling av programmet i perioden fra 2002 og fram til i dag. Den beskriver fundament, bakgrunn og rammer for programmets utvikling, ...