• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Skriftserier ved FHS
  • KS fagrapport
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Skriftserier ved FHS
  • KS fagrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Militære erfaringer i bruk : metodikk for erfaringsbaserte læringsprosesser : evaluering av avdelingsbefalsordningen i Hæren

Kristiansen, Svein-Tore
Research report
Thumbnail
View/Open
KS fagrapport 1 2009 STK.pdf (290.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/160873
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • KS fagrapport [14]
Abstract
Ett av studiene som her rapporteres, dokumenterer prosedyrer for hvordan

erfaringer skal gi økt operativ effekt på avdelingsnivå. Som grunnlag for dette arbeidet har det i en

annen studie blitt utviklet metodikk som kan styrke innføring av erfaringsbaserte læringsprosesser i

militære organisasjoner. Basert på kunnskap fra disse studiene forsøker denne rapporten å

dokumentere og peke på betingelser for at avdelingsbefal (grenaderer) kan stå lenger i jobb for

Hæren.

I de følgende kapitler sluttrapporteres to av studiene: i) avdelingsbefalsundersøkelsen og: ii)

metodikk for erfaringsbaserte læringsprosesser. Rapporten diskuterer spesielt effekten som slike

læringsprosesser har på avdelingsbefalets vurderinger av å stå lenger i tjenesten.

Resultatene fra disse studiene viser at Hæren kan beholde avdelingsbefalet lenger enn tilfellet er i

dag ved at det etableres et horisontalt karrieremønster og ved at denne kategorien befal i større grad

utnyttes som en ressurs i Hærens avdelinger. Studiene viser at en medvirkningsbasert tilnærming til

etablering av fagfora (bestående av erfarent avdelingsbefal) som skaper samarbeid på tvers av

eskadroner, både gir en operativ gevinst og en gevinst i form av avdelingsbefalets uttrykte vilje til å

stå lenger i jobb. Rapporten anbefaler avslutningsvis hvordan Hæren i det videre bør jobbe med

prosesser knyttet til utvikling av anvendbar kunnskap basert på egne erfaringer.
 
 
 
Description
Oppdragsgiver: Krigsskolen. Studiene er gjennomført i samarbeid med Panserbataljonen, TRADOK (seksjon for militære erfaringer) og Strategisk personalkontor i Hæren. Prosjektet er finansiert av Krigsskolen.
Publisher
Krigsskolen
Series
KS fagrapport;1/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit