Offiserer med høy grad av utviklende lederskap og kompetanse. En studie av kadetter i KSKVK 01/13
Abstract
Hensikten med denne fagrapporten var å undersøke om andres bedømmelser av kadetter i
KSKVK1/2013 sier noe om i hvilken grad kadettene fremstår som utviklende ledere eller ikke.
Fagrapporten er en eksplorativ og beskrivende studie. Resultatene fra de deskriptive analysene
viste at andre oppfatter kadettene som utviklende ledere, at de skåret høyt på de positive sidene av
transaksjonelt lederskap samt at de i lite grad ble oppfattet å utøve ikke-lederskap (la det skure
lederskap). De skåret videre lavt på de negative sidene av det transaksjonelle lederskapet, dvs. på
bruken av straff og belønning og overkontroll. Videre skåret kadettene høyt på fagkompetanse,
sjefskompetanse, sosial kompetanse og på stresshåndteringsevne. Avslutningsvis oppfattet andre at
kadettenes lederatferd bidro til gode resultater for den enkeltes hjemmeavdeling.>
English summary:
The purpose of this report was to investigate whether others judgments of the cadets in
KSKVK01/13 could shed some light on whether the cadets appear to been as developmental
leaders or not. The report is an explorative and descriptive study. The results from the descriptive
analyses revealed that the cadets appeared to be developmental leaders and that they scored high on
the positive sides of transactional leadership and they are perceived to have a low degree of laissez
faire leadership. Furthermore, they scored low on the negative sides of transactional leadership,
that is, the use of punishment and reward and over-control. Furthermore they scored high on
subject matter competency, leader competency, social competency and coping with stress. Finally
others perceived that the cadet´s leadership behaviour contributed to good results for their
respective home units.