• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Skriftserier ved FHS
  • KS fagrapport
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Skriftserier ved FHS
  • KS fagrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Krigsskolen bidra til å utvikle offiseren som sakkyndig i egen profesjon

Danielsen, Tone; Skaug, Reidar
Research report
Thumbnail
View/Open
KS fagrapport - Hvordan kan Krigsskolen web.pdf (1.119Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/160877
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • KS fagrapport [14]
Abstract
Militærutdanning er ikke logisk utledet fra et enkelt fagemne, og den formidlede kunnskap syntetiseres ikke gjennom teori,

men gjennom profesjonens praksis. Det er derfor avgjørende at gjeldende praksis ikke fritas for kritikk og at den utsettes for

kontinuerlige vurderinger. Det må legges vekt på en kunnskapsutvikling som er nært knyttet til profesjonens fortløpende

erfaringer hvor anvendelse er del av den kognitive forståelse. Praksisnærhet kan forhåpentlig åpne for bredt anlagte tanker

om hvordan nye utfordringer og problemer hvor, ikke minst, egen erfaring gir opphav til kvalifiserte spørsmålsstillinger.

Bare på denne måten kan ny erfaring utsettes for mer vitenskapelige tilnærminger hvor praksisfeltet og hverdagens realiteter

er utgangspunktet for ny kunnskapsproduksjon. I denne rapporten diskuteres og eksemplifiseres hvordan kadetter kan

utstyres med en metodisk verktøykasse som gjør det mulig for dem å utvikle gyldig kunnskap fra egen erfaring. Gjennom å

følge kadettenes mestringsarenaer fra øvelse i felt til skriving av bacheloroppgave demonstreres hvordan kunnskap kan

utvikles fra felterfaring gjennom refleksjon og metodisk bearbeiding og validering.
 
<

Summary

Military education is not logically deduced from a single subject nor is the disseminated knowledge synthesised through

theory but through the practice of the profession. It thus becomes imperative that valid practice do not appear above

criticism and remain without exposition. Focus must be put on a knowledge production close to the professional experience

where application is made part of the cognitive understanding. Closeness to practice may hopefully open up for a

broadening of thinking about how to solve new problems and challenges, where not the least, own experience may invite

qualified questions. In such a way new experience may lend itself to a more scientific approach, putting the field of practice

and its everyday reality, right at the starting point of knowledge production. In this report we discuss and give examples on

how cadets may receive a set of methodological tools which make it possible to develop valid knowledge from their own

experience. By following the cadets through different fields of learning and proficiency, from field exercises to writing of

their bachelor papers, we demonstrate how knowledge may be developed right through field experiences, own reflections

and methodological preparation and validation.>
 
Publisher
Krigsskolen
Series
KS fagrapport;2/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit