Taliban og ISAFs propagandakrig: kampen om den mest overbevisende historien
Description
Talibans propagandaapparat har vokst i størrelse kvalitet siden 2001, da bevegelsen mistet makten i Afghanistan. Ifølge Ola Bøe-Hansen har Taliban vist evne til å tilpasse seg til moderne medier og teknologi og har et globalt nedslagsfelt. Budskapene deres er ofte basert på virkelige hendelser, men omstendighetene er overdrevet. I sitt kommunikasjonsarbeid utnytter Taliban sin inngående kjennskap til både afghansk kultur, historie og språk. Samtidig har de identifisert fiendens akilleshæl, medienes sentrale rolle i vestlig offentlighet og politikk.
Ola Bøe-Hansen har studert Talibans propaganda gjennom tre eksempler: Mulla Omars eid-taler; et koordinert angrep i regjeringskvartalet og på fengselsdirektoratet i Kabul som ble utnyttet i propagandaøyemed; og utnyttelsen av ISAFs feilbombing av sivile i landsbyen Azizabad i Herat-provinsen vest i Afghanistan.
Med basis i en analyse av eksemplene, foreslår forfatteren tiltak ISAF kan treffe for å imøtegå Talibans propaganda.