Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøe-Hansen, Ola
dc.date.accessioned2011-02-20T12:11:37Z
dc.date.available2011-02-20T12:11:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/99277
dc.descriptionTalibans propagandaapparat har vokst i størrelse kvalitet siden 2001, da bevegelsen mistet makten i Afghanistan. Ifølge Ola Bøe-Hansen har Taliban vist evne til å tilpasse seg til moderne medier og teknologi og har et globalt nedslagsfelt. Budskapene deres er ofte basert på virkelige hendelser, men omstendighetene er overdrevet. I sitt kommunikasjonsarbeid utnytter Taliban sin inngående kjennskap til både afghansk kultur, historie og språk. Samtidig har de identifisert fiendens akilleshæl, medienes sentrale rolle i vestlig offentlighet og politikk. Ola Bøe-Hansen har studert Talibans propaganda gjennom tre eksempler: Mulla Omars eid-taler; et koordinert angrep i regjeringskvartalet og på fengselsdirektoratet i Kabul som ble utnyttet i propagandaøyemed; og utnyttelsen av ISAFs feilbombing av sivile i landsbyen Azizabad i Herat-provinsen vest i Afghanistan. Med basis i en analyse av eksemplene, foreslår forfatteren tiltak ISAF kan treffe for å imøtegå Talibans propaganda.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian Institute for Defence Studiesen_US
dc.relation.ispartofseriesOslo files on defence and security;1
dc.subjectPropagandaen_US
dc.subjectAfghanistanen_US
dc.subjectTalibanen_US
dc.subjectISAFen_US
dc.titleTaliban og ISAFs propagandakrig: kampen om den mest overbevisende historienen_US
dc.typeOthersen_US
dc.source.pagenumber89en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel