dc.description.abstract | Denne utgaven av Necesse handler, som tittelen viser, om undervisning i sjømilitær teknologi og forskning innen det samme feltet, men også om bruk av teknologi til utvikling av undervisningen. Nye muligheter velter inn i klasserommet, men uten et pedagogisk skjelett er de lite verdt. Vi setter fokus på den teknologiske endringen, som ofte innebærer at læringen foregår i det digitale rommet. Implementering av ny læringsteknologi krever at læreren utvikler sin pedagogiske praksis og at studentene endrer sin tilnærming til læring. Det er i dette nummeret vist hvordan omvendt klasserom, teambasert læring og digitalisering av undervisningen kan utnytte potensialet som ligger i den nye teknologien. Artikler som beskriver nyere undervisningsmetoder og erfaringer man har samlet, inkludert en artikkel som beskriver et tverrfaglig undervisningsopplegg, utgjør den første delen av heftet. Den avslutter med et lite tilbakeblikk på tiden da denne teknologiske utviklingen startet. På Sjøkrigsskolen har vi et lite, men mangfoldig fagmiljø innen teknologiske emner, og dette fører blant annet til at det hvert år leveres gode bacheloroppgaver innen ingeniørfag. Sjøforsvaret er helt avhengig av at kadettene har et kunnskapsfundament som gjør dem i stand til å operere og drifte avanserte systemer om bord på Marinens fartøyer. Forskningsbasert undervisning bidrar til å øke kadettenes teknologiforståelse og evne til å løse oppgavene som venter etter endt utdanning. I andre og tredje del av dette nummeret viser vi noen av områdene det forskes på ved Seksjon for sjømilitær teknologi. De tre artiklene handler om bruk av sannsynlighetsregning, og den ene gir et innblikk i hvordan sannsynlighetsregning kan brukes innen minerydding. Den siste artikkelen har målfølging som tema og er fagfellevurdert til nivå 1. | en_US |