Finnes det noen sammenhenger mellom utøvelsen av lederstilen utviklende lederskap og personlighetstrekk hos kadetter på KS?
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/160881Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- KS fagrapport [14]
Sammendrag
Denne fagrapporten diskuterer mulige sammenhenger mellom personlighet og lederstilen
utviklende lederskap. Vi har i denne fagrapporten benyttet oss av personlighetstesten 16PF for å
måle personlighet hos 16 kadetter på Krigsskolen. Vi har videre benyttet oss av et spørreskjema for
å undersøke frekvensen av lederstilen utviklende lederskap hos kadettene. Dette spørreskjemaet
kalles for ULL-skjemaet og er utviklet av den svenske Forsvarshögskolan. Våre resultater viser at
rollemodellen viser planmessighet, pliktfølelse og ordenssans og er tillitsfull og aksepterende. En
leder som viser personlig omsorg, er avslappet. Det ble funnet en sammenheng mellom det å
oppfatte seg selv som likefrem og ekte og andres oppfattelse av at lederen viser høy grad av
personlig omtanke. Det fantes også en sterk tendens til at kadetter som skårer høyt på personlig
omtanke og på inspirasjon og motivasjon, viser seg å være mer gruppeorienterte og søker nærhet
fremfor å opptre individualistisk. Vi kan imidlertid ikke vise at ekstraverte kadetter også skårer
høyt på utviklende lederskap generelt. Det har også vist seg at den gruppeorienterte lederen velger
utviklende lederskap som den foretrukne lederstilen. Riktignok er noen av resultatene
overraskende. Noe kan muligens forklares med utvalgets størrelse, så det er viktig å foreta studier
av større grupper for å få sikrere svar. Det er også nødvendig å benytte andre verktøy som kan
avdekke andre sider ved personligheten, for å finne fram til viktige egenskaper eller atferd hos en
dyktig militær leder. Summary
This report discusses possible correlations between personality and a type of leadership known as
developmental leadership. In this report we used a personality test known as 16PF in order to
measure the personality traits of 16 cadets at the Norwegian Military Academy. Furthermore we
used a questionnaire in order to investigate the frequency of the developmental leadership style
among the cadets. The developmental leadership questionnaire has been developed by the Swedish
Defense Academy. Our results showed that the role model reveals a high degree of planning, a
sense of duty, and a sense of organizing, and is trustful and accepting. The leader who shows
personal care is relaxed. We also found a correlation between others judgment of a cadet having a
high degree of personal care and that one perceives oneself as direct and authentic. There also
existed a strong tendency that cadets that scored high on personal care and on inspiration and
motivation also were more group oriented and that they seek closeness more than they are
individualistic. However, we cannot show that extrovert cadets also score high on developmental
leadership in general. It was also found that the group oriented leader chose developmental
leadership as the preferred leadership style. Some of the results are quite surprising. This may be
explained by the sample size, so therefore it is important to conduct studies of larger groups in
order to get more conclusive answers. It is also necessary to use other tools that may reveal other
sides of the personality in order to find what will show itself to be important abilities or behaviour
in a competent military leader.