Militære erfaringer i bruk : metodikk for erfaringsbaserte læringsprosesser : evaluering av avdelingsbefalsordningen i Hæren
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/160873Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- KS fagrapport [14]
Sammendrag
Ett av studiene som her rapporteres, dokumenterer prosedyrer for hvordan
erfaringer skal gi økt operativ effekt på avdelingsnivå. Som grunnlag for dette arbeidet har det i en
annen studie blitt utviklet metodikk som kan styrke innføring av erfaringsbaserte læringsprosesser i
militære organisasjoner. Basert på kunnskap fra disse studiene forsøker denne rapporten å
dokumentere og peke på betingelser for at avdelingsbefal (grenaderer) kan stå lenger i jobb for
Hæren.
I de følgende kapitler sluttrapporteres to av studiene: i) avdelingsbefalsundersøkelsen og: ii)
metodikk for erfaringsbaserte læringsprosesser. Rapporten diskuterer spesielt effekten som slike
læringsprosesser har på avdelingsbefalets vurderinger av å stå lenger i tjenesten.
Resultatene fra disse studiene viser at Hæren kan beholde avdelingsbefalet lenger enn tilfellet er i
dag ved at det etableres et horisontalt karrieremønster og ved at denne kategorien befal i større grad
utnyttes som en ressurs i Hærens avdelinger. Studiene viser at en medvirkningsbasert tilnærming til
etablering av fagfora (bestående av erfarent avdelingsbefal) som skaper samarbeid på tvers av
eskadroner, både gir en operativ gevinst og en gevinst i form av avdelingsbefalets uttrykte vilje til å
stå lenger i jobb. Rapporten anbefaler avslutningsvis hvordan Hæren i det videre bør jobbe med
prosesser knyttet til utvikling av anvendbar kunnskap basert på egne erfaringer.
Beskrivelse
Oppdragsgiver: Krigsskolen. Studiene er gjennomført i samarbeid med Panserbataljonen, TRADOK (seksjon for militære
erfaringer) og Strategisk personalkontor i Hæren. Prosjektet er finansiert av Krigsskolen.