Kadetters lederutvikling - en kvalitativ undersøkelse av hvordan kadetter utvikler selvbevissthet på Krigsskolen
Abstract
Oppgaven undersøker om utviklingselementene utfordring, støtte og vurdering kan bidra til å
forklare utviklingen av selvbevissthet hos Krigskolens kadetter. Stridsfeltet er komplekst og
krever at den militære lederen kjenner sine styrker og svakheter for å drive effektiv ledelse.
Lederutvikling er et komplekst fenomen der mennesker lærer forskjellig, som følgelig betyr at
lederutviklingen må skreddersys den enkelte. Med utgangspunkt i utviklingselementene, har
vi gjennomført seks intervjuer av kadettene i eldste kull på Krigsskolen. Gjennom intervjuene
har vi fått innsikt i hvordan kadettene har utviklet egen selvbevissthet på bakgrunn av
utviklingselementene. Analysen og den påfølgende drøftingen viser at tilstedeværelsen av
utviklingselementene utfordring, støtte og vurdering er viktig for kadettenes utvikling av
selvbevissthet. Utviklingselementene bidrar til å sette fokus på læring og utvikling, som gir
motivasjon. Vi ser at utfordring strekker kadettene, og blottlegger deres sterke og svake sider.
Dette gir grunnlag for å skape sterke utviklingserfaringer som videre vil øke kadettenes
selvbevissthet. Støtte bidrar til psykologisk trygghet og læringsmiljø, som dermed muliggjør
at kadettene tør å eksponere seg for utfordrende situasjoner. Videre er støtte sentralt for å
bekrefte bevisstheten man knytter til erfaringene. Vurdering bidrar til å knytte bevissthet til
erfaringene man får av å oppleve utfordring, og samtidig bearbeide denne informasjonen.
Sterkest effekt har utviklingselementene dersom samtlige representeres i kadettenes
erfaringer. Da vil synergieffekten mellom elementene forsterke det enkelte, og skape rike
erfaringer. Kadettenes utvikling av selvbevissthet kommer spesielt til uttrykk gjennom økt
selvtillit, emosjonell bevissthet og forståelse for egne styrker og svakheter som leder. Som et
resultat av analysen ser vi hvilke tiltak som Krigsskolen kan treffe for å forsterke
lederutviklingen ytterligere. Kadettene ville trolig fått mer utvikling dersom det var en bedre
plan for veiledning, med tettere oppfølging og med mer kontinuitet over tid. Avslutningsvis,
må det prioriteres tid til tilbakemeldingsseanser med kvalitet etter kadettene har hatt
føringsroller.