Studie av hub-vortex reduksjon. En eksperimentell designstudie
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2019-05Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [547]
Abstract
Oppgaven har to fokus. Den har undersøkt hvorvidt det er mulig å redusere eller eliminere hubvortex. Dernest om det er mulig å redusere den tilhørende kavitasjonen og fartøys akustiske signatur. Gjennom egnede modellforsøk med egne modelldesign er effekten av forskjellige hubkappedesign studert i kavitasjonstunell. Herunder påvirkning på propellanleggets virkningsgrad og kavitasjonsbilde under forskjellige forhold. Kavitasjonsbildet er en dominerende faktor i fartøys støysignatur.
Generelt viser resultatene at det mulig å drastisk påvirke en propells ytelse og støysignatur ved design av hubkappen. De modellene som viste høyst belastningstoleranse hadde også lavest virkningsgrad. Blant de modellene med høy virkningsgrad ble man nødt til å velge mellom toleranse for belastning ved akselerasjon eller under høye konstante turtall.
Modell 3, en vinget løsning, lykkes i å redusere hubvortexen og den tilhørende kavitasjonen uten å redusere propellanleggets virkningsgrad i noen betydelig grad. Slike løsninger finnes kommersielt for containerskip, hvor det reklameres med økt virkningsgrad. Av den grunn anbefales slike løsninger undersøkt ved fremtidige anskaffelser.
Modell 5, en gjennomstrømningsløsning, viste høyere toleranse for belastning enn de tradisjonelle løsningene. Riktignok hadde denne modellen studiens dårligste virkningsgrad, likevel anbefales konseptet for videreutvikling. Dette er et originalt konsept og bør studeres nærmere.
Studien viser definitivt at variasjoner i hubkappedesign kan redusere hubvortex, den tilhørende kavitasjonen og signaturen til et propellanlegg. I Sjøforsvarets kan det være interessant å undersøke mulighetsrommet for utskiftbar hubkappe. Med slikt oppsett kan et fartøy endre propellanleggets egenskaper fra oppdrag til oppdrag.