dc.contributor.author | Klevberg, Håvard | |
dc.date.accessioned | 2011-10-21T09:30:54Z | |
dc.date.available | 2011-10-21T09:30:54Z | |
dc.date.issued | 1996 | |
dc.identifier.issn | 0333-3981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/99427 | |
dc.description | To ganger ble Banak flyplass innerst i Porsangerfjorden bygget ut med Nato-midler, først tidlig på 1950-tallet, deretter på 1960 tallet. I tillegg faller de to utvidelsene av Banak flyplass sammen med utviklingen av to ulike strategier i det vestlige forsvarssamarbeidet: "massiv gjengjeldelse" på 1950-tallet, gradvis avløst av "fleksibelt svar" på 1960-tallet. Debatten og argumentasjonen omkring utvidelsene av Banak flyplass reflekterer dermed endringen i Natos overordnede strategi. Samtidig er Banak flyplass et illustrerende eksempel på de ulike sikkerhetspolitiske hensyn som norske myndigheter forsøker å balansere opp mot hverandre: avskrekking og beroligelse.
Avgjørelsen om å bygge ut Banak forteller om et norsk behov for integrasjon i det vestlige forsvarssamarbeidet. Samtidig har norske myndigheter lagt ned restriksjoner mot alliert øvelsesvirksomhet og overflygninger øst for 24 lengdegrad. Banak har dermed vært sperret for allierte øvelser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Institutt for Forsvarsstudier | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Forsvarsstudier;4 | |
dc.subject | flyplasser | en_US |
dc.subject | NATO | en_US |
dc.subject | sikkerhetspolitikk | en_US |
dc.subject | Den kalde krigen | en_US |
dc.title | Luftmakt i Finnmark: Banak flystasjon i Den kalde krigen, 1955-1970 | en_US |
dc.type | Others | en_US |
dc.source.pagenumber | 151 s. | en_US |