Onboarding av nyansatte førstegangsledere. Hvordan kan Forsvaret systematisere innfasing av nyansatte førstegangsledere?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3129459Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [547]
Sammendrag
Temaet i denne bacheloroppgaven er knyttet til hvordan Forsvaret kan ta imot sine nyansatte førstegangsledere. Hvert år uteksaminerer et stort antall kadetter fra Krigsskolen. Mange av disse starter i stillinger som troppssjefer. I deres stilling har troppssjefen ansvar for å lede et team av både vernepliktige og ansatte. Ved en eventuell krig, er det troppssjefen sitt ansvar å lede troppen. Vi antar at den innledende perioden vil være preget av utfordringer, og et behov for å bli kjent med stilling og avdelingen en har tredd inn i. Dette kan føre til at troppssjefen ikke er i stand til å lede troppen i tilstrekkelig grad den første perioden. For å undersøke en mulig løsning på denne utfordringen, besvarer vi følgende problemstilling: Hvordan kan Forsvaret systematisere innfasing av nyansatte førstegangsledere?
Metoden som er benyttet er en kvalitativ litteraturstudie, satt i rammen av overgangen fra kadett til troppssjef. Oppgaven identifiserte raskt at det var lite informasjon om Forsvarets rutiner for innfasing av nyansatte å finne på åpne kilder. Dette var overraskende, og noe bekymrende, tatt i betraktning antall mennesker som jobber i organisasjonen, og til enhver tid skal forvaltes.
Oppgaven konkluderer med at en systematisk innfasing av nyansatte troppssjefer kan starte allerede under utdanningen på Krigsskolen, og bidra til kompetanseheving innenfor temaet. Planlegging i forkant av første arbeidsdag, kommunikasjon mellom den nyansatte troppssjefen og overordnet leder, og oppfølging underveis i prosessen vil også være sentralt i innfasingen. Det konkluderes videre med at det er en sammenheng mellom hvordan man blir ivaretatt i den første perioden som nyansatt, og hvor lenge man ønsker å jobbe i organisasjonen.