Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2023-09-04T18:58:08Z
dc.date.available2023-09-04T18:58:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087363
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen «Hvordan skape en rød tråd i lederutvikling i overgangen fra kadett til førstegangsleder?» Gjennom innsamling av unik empiri, har målet vært å få dypere innsikt i hvordan offiserer på ny personell og utdanningsordning takler sitt første tjenestegjørende år som leder. Med dette søkes det å avdekke om det er en rød tråd mellom lederskapsutdanningen ved Luftkrigsskolen (LKSK) og hverdagen offiseren møter i Luftforsvaret. I oppgaven er det brukt kvalitativ metode. Undersøkelsesobjektene bestod av tre grupper: Offiserer underlagt ny utdanningsordning med mer enn ett års erfaring som leder, deres sjefer samt lederskapsavdelingen ved LKSK. Intervjuene med disse gruppene utgjør studiens empiri i form av refleksjoner rundt offiserens utdanning og første praksisår. Funnene i studien synliggjør forventningene til ledergjerningen som skapes ved LKSK. Disse er til dels unyanserte og kolliderer derfor med virkeligheten. Dette kan få konsekvenser for hvordan offiseren opplever hverdagen som leder. Videre vektlegger LKSK å bygge god relasjonskompetanse. Det synes å i for stor grad utkonkurrere andre viktige aspekter ved ledelse, som oppgaveorientering og evnen til å fremstå tydelig og bestemt. Derfor må balansen gjenvinnes i utdanningen for å gi best mulige betingelser for nye offiserer. Det avdekkes også at lederutvikling for unge offiserer i Luftforsvaret i liten grad er institusjonalisert og bærer derfor preg av tilfeldighet. Derfor er det fare for at stafettpinnen som gis videre fra LKSK i for liten grad plukkes opp av Luftforsvaret. Utdanningen synes og i for liten grad forberede offiserene på å takle stress og følelser i hverdagen som leder. Ved å gjøre kadettene mer robust under utdanning, kan overgangen til ledergjerningen bli lettere og motgang kan takles bedre. Det som er positivt er at oppgaven også har funnet at LKSK allerede er i ferd med å justere utdanningen, nettopp for å gjenvinne balansen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleFra kadett til førstegangsleder - voksesmerter uten tilgang på smertelindring?: Hvordan skape en rød tråd i lederutvikling i overgangen fra kadett til førstegangsleder?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderBjørnar Aasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel