• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra kadett til førstegangsleder - voksesmerter uten tilgang på smertelindring?: Hvordan skape en rød tråd i lederutvikling i overgangen fra kadett til førstegangsleder?

Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Bjørnar Aas.pdf (1.483Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3087363
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [510]
Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen «Hvordan skape en rød tråd i lederutvikling i overgangen fra kadett til førstegangsleder?» Gjennom innsamling av unik empiri, har målet vært å få dypere innsikt i hvordan offiserer på ny personell og utdanningsordning takler sitt første tjenestegjørende år som leder. Med dette søkes det å avdekke om det er en rød tråd mellom lederskapsutdanningen ved Luftkrigsskolen (LKSK) og hverdagen offiseren møter i Luftforsvaret.

I oppgaven er det brukt kvalitativ metode. Undersøkelsesobjektene bestod av tre grupper: Offiserer underlagt ny utdanningsordning med mer enn ett års erfaring som leder, deres sjefer samt lederskapsavdelingen ved LKSK. Intervjuene med disse gruppene utgjør studiens empiri i form av refleksjoner rundt offiserens utdanning og første praksisår.

Funnene i studien synliggjør forventningene til ledergjerningen som skapes ved LKSK. Disse er til dels unyanserte og kolliderer derfor med virkeligheten. Dette kan få konsekvenser for hvordan offiseren opplever hverdagen som leder. Videre vektlegger LKSK å bygge god relasjonskompetanse. Det synes å i for stor grad utkonkurrere andre viktige aspekter ved ledelse, som oppgaveorientering og evnen til å fremstå tydelig og bestemt. Derfor må balansen gjenvinnes i utdanningen for å gi best mulige betingelser for nye offiserer. Det avdekkes også at lederutvikling for unge offiserer i Luftforsvaret i liten grad er institusjonalisert og bærer derfor preg av tilfeldighet. Derfor er det fare for at stafettpinnen som gis videre fra LKSK i for liten grad plukkes opp av Luftforsvaret. Utdanningen synes og i for liten grad forberede offiserene på å takle stress og følelser i hverdagen som leder. Ved å gjøre kadettene mer robust under utdanning, kan overgangen til ledergjerningen bli lettere og motgang kan takles bedre. Det som er positivt er at oppgaven også har funnet at LKSK allerede er i ferd med å justere utdanningen, nettopp for å gjenvinne balansen.
Publisher
FHS
Copyright
Bjørnar Aas

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit