Implementering av objektdeteksjon på maritim dronesverm. Bruk av kunstig intelligens til maritim overvåkning på ubemannede fartøy
Abstract
Norge har verdens nest lengste kyst og det er dermed utfordrende å opprettholde situa-sjonsforståelse langs kysten til enhver tid. Samtidig er det signalisert i Langtidsplanen for Forsvaret at antallet bemannede fartøy vil reduseres (Hareide, Relling, Pettersen, Sauter, & Mjelde, 2018). For å bedre situasjonsforståelsen kan ubemannede overflate-fartøy bli benyttet. Likevel vil enkeltenheter bare kunne dekke enkeltområder av gangen. Et godt alternativ er da sverm. Tre eller flere enheter som jobber sammen for å gjennomføre arbeidsoppgaver. I 2019 ble det utviklet en testplattform for dronesverm (Hellesnes & Lyssand, 2019). Konseptet kan føre til dekning i store områder om enhe-tene jobber sammen for å løse en oppgave. Sammenhengen mellom et behov for situa-sjonsforståelse langs kysten og svermoppgaven fra 2019 fører oss inn på vår problems-tilling:
Hvordan kan objektgjenkjenning implementeres på dronesvermer for å gjøre de-teksjoner og identifikasjoner av fartøy?
Prosjektet har utviklet et konsept for maritim overvåkning på dronesverm gjennom bruk av objektdeteksjon. For å bevise konseptet har vi videretrent en maskinlæringsmodell til å gjenkjenne en egendefinert fartøysklasse. Resultatene fra testen har vært lovende og vist at avansert teknologi kan anvendes med begrensede ressurser innenfor objektdeteksjons-feltet. Oppgaven har også belyst hvor avhengig objektdeteksjonsmodeller er på endringer av miljø. Det anbefales derfor å starte å bygge opp datasett med bilder av norskekysten og på fartøy av interesse, slik at Sjøforsvaret er klar for implementering av lignende tek-nologi i fremtiden.
Videre benytter prosjektet data fra maskinlæringsmodellen til å regne ut relativ peiling. Dette gjør det mulig for enhetene i svermen å kunne lokalisere detekterte fartøy. Denne informasjonen blir deretter delt med de andre svermenhetene. Det kan derfor tenkes at sammensetninger av relative peilinger, kan benyttes for å finne absolutt posisjon på et detektert fartøy. En svermalgoritme som legger til rette for dette er enda ikke laget og anbefales som videre arbeid fra dette prosjektet.