• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modul for fjernstyring av lettbåt

Hansen, Lauritz Kloster; Daasvatn, Snorre Jørstad
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Hansen_Daasvatn_2022.pdf (8.916Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3069262
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver [518]
Abstract
I forbindelse med krigen i Ukraina har det blitt veldig synlig at mulighetene for å oppnå

stor effekt ved bruk av enkle og billige midler er mange, enten det er våpenleveranse,

informasjonsinnhenting eller andre formål. Enkle droner som kan anskaffes i det sivile

markedet har eksempelvis blitt brukt til rekognosering og ildledelse, men også fått påmontert

våpen og eksplosiver som tillater operatøren å stå på trygg avstand fra eventuelle

mål. Det er enkelt å se for seg at disse prinsippene også vil kunne ha stor påvirkning i det

maritime domenet.

Denne oppgaven utforsker dermed muligheten for å utvikle en modul som kan brukes til

å gjøre eksisterende lettbåter i sjøforsvaret fjernstyrte. Modulen skal være i en størrelsesorden

som kan håndteres av et enkeltmenneske, med enkel montering og demontering på

den aktuelle plattformen. Fjernstyringen skal dekke de grunnleggende funksjonene som

må til for å styre plattformen, som hovedsakelig innebærer pådrag, gir og rorutslag. I

tillegg vil det være nødvendig med noe input til operatøren fra omgivelsene, og det kan

dermed være nødvendig med en GPS-posisjonering og en kamerastrøm av omgivelsene.

Det vil også være nødvendig med noen sikkerhetsfunksjoner utover dette. I tillegg er et

mål å konstruere modulen med så lav kostnad som mulig.

Modulen er konstruert slik at man kan styre pådrag og rorutslag med forholdsvis god

presisjon, og tiden fra minimums- til maksutslag er noe raskere enn ved manuelle bevegelser

i normal drift. Tiden som brukes til å endre gir-posisjon er derimot noe lenger enn

ved manuelt bruk, som vil kunne sette en viss begrensning på manøvreringsevne ved eksempelvis

tillegging til kai. I høyere hastigheter vil dette derimot ha liten innvirkning på

manøvreringsevnen, ettersom man stort sett har giret i fremover. Utover dette krever modulen

en viss kjennskap til systemet for å kunne opereres. Mulige områder for videre

utvikling er dermed videreutvikling av HMI og funksjoner som begrenser brukerrelaterte

feil på drift. I tillegg vil implementering av alternative sensorpakker kunne øke kompleksiteten

på oppgavene som kan løses med fjernstyringsmodulen, som kan være interessant

å utforske videre.
Publisher
FHS, Sjøkrigsskolen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit