Hydroakustiske målinger. Kartlegging av akustisk støy i Sjøkrigsskolens kavitasjonstunell
Abstract
En stor utfordring rundt måling av lyd er støyen som skapes og fins i omgivelsene rundt et måleobjekt. Dette har vist seg å være et aktuelt problem ved lydmålinger på Sjøkrigs-skolens maskiner, hvor kadetter tidligere har forsket på støydempende løsninger på ek-sempelvis propell. Dette har de gjort ved hjelp av Sjøkrigsskolens kavitasjonstunell, med en fastmontert hydrofon. Det har imidlertid vist seg at når de skal analysere resultatene fra hydrofonen, har det vært vanskelig å skille mellom hvilken støy som kommer fra pro-pell og hvilken støy som kommer fra andre komponenter i tilknytning til laben. Dette kan være komponenter som eksempelvis vifter, lyskastere, high speed kamera, propellmotor og impellermotor.
Denne oppgaven er dermed en kartleggingsoppgave av støybildet i og ved Sjøkrigssko-lens kavitasjonstunell. Oppgaven har hatt som hensikt å detektere ulike komponenters innvirkning i et totalt lydbilde. Vi har benyttet oss av eksperimentell testmetode hvor vi har gjort en rekke forsøk for å undersøke hvordan komponenter påvirker lydbildet i kavi-tasjonstunellen.
Generelt viser resultatene at det er mye støy, både når vi kjører og ikke kjører kavitasjons-tunellen. Når vi kjører tunellen har vi på en impellermotor, som regulerer vannstrøm, og en propellmotor som driver propellakslingen. Når vi ikke kjører den har vi på forskjellige komponenter som lyskastere, high speed kamera og varmluftsvifter. Til tross for mange utslag i resultatene har vi klart å detektere signaturen til en rekke av komponentene, i tillegg til sammenhengen mellom støyen som oppstår ved høyt og lavt turtall på propell-motoren.
Riktignok er dette første gang egenstøyen i kavitasjonstunellen undersøkes. Dermed har vi funnet en rekke aspekter som det er mulig, og anbefales, å forske videre på dersom en ønsker å kartlegge støyen i kavitasjonstunellen ytterligere. Blant annet er det høy mis-tanke om at det ikke bare er akustisk støy vi får opp i resultatene våre. Vi tror nemlig en del av utslagene våre kommer fra elektrisk støy fra en likeretter, samt jordingssystemet på laben.
Uansett mener vi oppgaven et godt hjelpemiddel for fremtidig forskning som inkluderer lydmålinger i kavitasjonstunellen. Ved å lene seg på oppgaven når en eksempelvis vil forske på stillegående propeller, vil en i større grad klare å skille mellom lyden som ska-pes i omgivelsene og måleobjektet som forskes på.