Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDammen, Birk
dc.contributor.authorWitsø, Maria
dc.date.accessioned2023-05-25T08:40:50Z
dc.date.available2023-05-25T08:40:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068950
dc.description.abstractEt Energy Management System (EMS) handler om å sikre effektiv energiutnyttelse ved å styre og overvåke energien i et system. Om bord på et fartøy tar et Energy Management System data fra ulike sensorer og omgjør dette til relevant informasjon for brukeren. Der-med kan et Energy Management System for eksempel benyttes til å bestemme hvor lenge et fartøy kan gå i maksimal hastighet. Tidligere har Randal & Laukvik (2019) og Wallem & Kismul (2021) skrevet om Energy Management System. I disse to bacheloroppgavene har det vært utviklet en modell basert på en hybrid DC-fordeling med senere fokus på å fjerne støy, automatisk styring av et aggregat, samt å gjøre modellen mer brukervennlig. Oppgaven her tar for seg videreutviklingen av en modell for å illustrere hvordan et Energy Management System kan benyttes som et beslutningsverktøy om bord på et fartøy. Modellen benytter seg av to AC energikilder; landstrøm og generator, samt to DC ener-gikilder; solcelle og batteri. Utladetester på batteriet og tester for å kalibrere nye strømt-ransformatorer er gjennomført for å kunne sammenlikne data med batteriprodusentens datablad, med hensikt om å kunne bestemme batteriets nåværende tilstand, særlig med hensyn til ladekapasitet. I tillegg er det inkludert et ekstra batteri, for å gi brukeren mu-lighet til å skifte mellom et testbatteri og et bruksbatteri. Brukergrensesnittet er videreut-viklet for å bedre interaksjonen mellom brukeren og modellen. Ved å utvikle et intuitivt og informativt brukergrensesnitt er risikoen for menneskelige feil betydelig redusert. In-formasjonen er inndelt i faner og deretter i underkategorier. Dette gjør brukergrensesnittet ryddig og oversiktlig, og sørger for at informasjonen er enkel å forstå. Videre er systemet utviklet til å bli mer automatisert for å kunne utnytte seg av realistiske scenarioer. Ved å integrere solcellene som en separat DC energikilde var målet å fokusere på en fornybar og bærekraftig metode å øke energikapasiteten til en modell. Testing viste at det planlagte oppsettet med solcellene ikke forsynte modellen med nok energi til å kunne lade batteriet. Ved å oppfylle kravspesifikasjonen satt i planleggingsprosessen er nivået av EMS mo-dellen løftet og kan brukes som en realistisk sammenlikning til et oppsett om bord. Den økte mengden av informasjon brukeren kan få fra modellen er med på å frigjøre ressurser fra å overvåke og estimere driftstider manuelt, og vil øke handlingsrommet til brukeren av modellen. Oppgaven har utviklet en modell som kan benyttes som et godt eksempel på hvordan et Energy Management System kan benyttes som et beslutningsverktøy om bord på et fartøy. Videre er det anbefalt å gjennomføre en prosjektering for å kunne im-plementere et Energy Management System om bord på et utvalgt marinefartøy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHS, Sjøkrigsskolenen_US
dc.titleEnergy Management System. Et beslutningsverktøy om borden_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber72 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel