Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFareth, Nils
dc.contributor.editorGrudt, Kaja Brevik
dc.date.accessioned2022-09-04T07:30:56Z
dc.date.available2022-09-04T07:30:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015588
dc.description.abstractUtdanningen ved Krigsskolen ble påvirket av omstillingen for militært ansatte i Forsvaret. Et resultat av dette var utdanningsreformen som ble gjennomført for utdanningene ved Forsvarets Høgskoler. Utdanningen ved Krigsskolen skal gjøre kadettene skikket til å bli troppssjef ute i avdeling etter endt utdanning. Men hva kreves av kunnskaper kreves av en offiser for å kunne gjøre denne jobben? Trenger man kun breddekunnskap i form av kompetanse om hvordan Forsvaret fungerer som en helhet, dybdekunnskap i fagfeltet han skal jobbe i eller begge deler. Og skjedde det en endring i fokusområde som følge av OMT? I dette studiet skal vi se på om det i utdanningen ved Krigsskolen har mest fokus på spesialisering eller samordning gjennom å analysere kravene for å bli rekruttert inn, utdanningsplanene og karriereplanene i avdeling. Vi undersøker om det her skjedde en endring i fokus som et resultat av omstillingene i Forsvaret. Dermed fikk vi hypotesene: «Forsvaret har de siste årene hatt mer fokus på spesialisering for offiserskorpset», «Forsvaret har de siste årene beveget seg mer målrettet mot samordning innad i offiserskorpset» og «Forsvaret har ikke hatt noen målrettet endring når det gjelder samordning eller spesialisering de siste årene». Analysen vår tydet på at både rekrutteringen til utdanning ved Krigsskolen og selve utdanningen har gått mer mot et fokus på samordning etter gjennomføringen av utdanningsreformen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectOMTen_US
dc.subjectspesialiseringen_US
dc.titleSpesialisering vs. samordning – Prioriterer Forsvaret spesialisering eller samordning i offisersutdanningen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel