Spesialisering vs. samordning – Prioriterer Forsvaret spesialisering eller samordning i offisersutdanningen?
Abstract
Utdanningen ved Krigsskolen ble påvirket av omstillingen for militært ansatte i Forsvaret. Et
resultat av dette var utdanningsreformen som ble gjennomført for utdanningene ved
Forsvarets Høgskoler. Utdanningen ved Krigsskolen skal gjøre kadettene skikket til å bli
troppssjef ute i avdeling etter endt utdanning. Men hva kreves av kunnskaper kreves av en
offiser for å kunne gjøre denne jobben? Trenger man kun breddekunnskap i form av
kompetanse om hvordan Forsvaret fungerer som en helhet, dybdekunnskap i fagfeltet han skal
jobbe i eller begge deler. Og skjedde det en endring i fokusområde som følge av OMT?
I dette studiet skal vi se på om det i utdanningen ved Krigsskolen har mest fokus på
spesialisering eller samordning gjennom å analysere kravene for å bli rekruttert inn,
utdanningsplanene og karriereplanene i avdeling. Vi undersøker om det her skjedde en
endring i fokus som et resultat av omstillingene i Forsvaret. Dermed fikk vi hypotesene:
«Forsvaret har de siste årene hatt mer fokus på spesialisering for offiserskorpset»,
«Forsvaret har de siste årene beveget seg mer målrettet mot samordning innad i
offiserskorpset» og «Forsvaret har ikke hatt noen målrettet endring når det gjelder
samordning eller spesialisering de siste årene».
Analysen vår tydet på at både rekrutteringen til utdanning ved Krigsskolen og selve
utdanningen har gått mer mot et fokus på samordning etter gjennomføringen av
utdanningsreformen.