• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mentalt skikket - en direkte feilaktig bedømmelse?

Brokke, Edvard
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor fullført navn MARG.pdf (3.956Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015561
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bacheloroppgaver [518]
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvorvidt Krigsskolens operative utdanning gir tilstrekkelig

ferdigheter innenfor stressmestring for å prestere godt som troppssjef i krig. Empiriske

undersøkelser viser hvordan krig kan bli den ultimate prestasjonsarenaen. Det finnes

ingen runder eller tidsfrister, det er ingen dommere, belastningene som kommer er harde

og kommer til ukjent tid, fienden søker å ta ditt liv med alle midler tilgjengelig for han,

det finnes ingen andreplass her (Ytterbøl, 2019, s. 1). Dette er virkeligheten hvor

troppssjefen skal prestere og demonstrere sine evner til å gjøre det som er forventet eller

nødvendig. Følgelig bør dette få konsekvenser for hvordan Krigsskolen utdanner sine

kadetter.

Gjennom en redegjørelse av teoretiske perspektiver har denne oppgaven sett nærmere på

hvordan krigens natur påvirker troppssjefen gjennom stress. Deretter presenteres

stressmestringstrening, herunder mestringsopplevelser, mental trening og fysisk trening

som en måte kadetten kan opparbeide seg mental robusthet. I lys av dette ble

læringsutbyttene for militærstudie; ledelse og landmakt analysert for å undersøke hvordan

Krigsskolen utdanner sine kadetter innenfor stressmestring. Analysen og den påfølgende

drøftingen viser at Krigsskolen utdanner sine kadetter innenfor stressmestring, men at det

i stor grad tilknyttet enkelte emner. Basert på Kolb sine teorier om læring kan dette

indikere at Krigsskolen ikke gir nok utdanning for å nå et av de overordnete

læringsutbyttene; «gjøre kadetten fysisk og mentalt robust og skikket til over tid å være i

operativ beredskap, samt virke i kritiske situasjoner preget av kaos og usikkerhet.»

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit