Studie av kompetanse ved Hærens skole for rekrutt- og fagutdanning (HSRF)
Abstract
Denne oppgaven kartlegger hvilken kompetanse som finnes blant instruktørene på Hærens
skole for rekrutt- og fagutdanning, samt om denne kompetansen er tilstrekkelig for å drive en
troverdig og forsvarlig utdanning av rekrutter. Rekrutter er kommende soldater som skal
tjenestegjøre i Forsvaret, noe som stiller krav til instruktørene som skal gjennomføre
utdanningen. Gjennom å undersøke teoretiske perspektiver på begrepene kompetanse,
utdanning og pedagogikk, samt intervjuer med totalt fem respondenter, har vi undersøkt om
kompetansen dekker behovet HSRF har for å drive utdanning.
Datainnsamlingen og drøftingen viser at det er stor variasjon i hvilken kompetanse avdelingens
instruktører har i dag. Det kommer frem at kompetansen til å drive faglig utdanning av rekrutter
er til stede, men at avdelingen har mer å gå på når det gjelder danningen av rekruttene, som
videre kan bli en utfordring ved å utvikle rekruttenes holdninger, oppførsel og verdier. Dette
kan være et resultat av for få instruktører opp mot rekrutter, som kommer frem gjennom
presentasjonen av data. Studien viser altså at det nødvendigvis ikke bare er instruktørenes
kompetanse som er en utfordring i dag, men også mangelen på personell.