Resiliens – kan troppssjefen øke resiliens hos vernepliktige gjennom mental trening, mestringstro og eksponering?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [548]
Abstract
Krigens natur bærer preg av usikkerhet, friksjon, brutalitet og frykt, og dette stiller ekstreme
krav til soldater på det mentale plan. Den mentale dimensjonen er ofte sett på som viktigere
for utfallet av krigen, enn den fysiske dimensjonen. For at soldater skal kunne håndtere
soldatyrket i stressende og farlige situasjoner, krever det en høy grad av resiliens. Under
tidligere konflikter og kriger har det vært høye tall på soldater som har kommet hjem med
post traumatisk stresslidelse eller andre mentale lidelser. For å kunne redusere
sannsynligheten for mentale lidelser er det derav viktig å forebygge dette i forkant gjennom
forberedelser. Troppssjefen er sentral i utdanningen og utviklingen av soldaters fysiske og
psykiske form. Denne studien skal derfor belyse om en troppssjef kan påvirke resiliens hos
vernepliktige, og studien knytter resiliens opp mot mental trening, mestringstro og
eksponering.
Resultatet fra studien har vist at troppssjefen kan bidra til å øke soldatens resiliens gjennom
tilrettelegging og kunnskap. Ved økt kunnskap om mental trening og de mentale teknikkene
kan soldaten ta disse i bruk under stressende sitasjoner. Troppssjefen kan styrke
mestringstroen hos soldaten ved å tilrettelegge for mestring under eksponering. Det vil gjøre
at soldaten får økt selvtillit og motivasjon, og vil påvirke prestasjonen slik at soldaten i større
grad vil lykkes i oppdragsløsningen. Ved å eksponere soldatene for ulike treningsarenaer,
kan dette bidra til å gjøre soldatene mer fysisk og mentalt forberedt på det som kan møte
dem i krig. Troppssjefens rolle i utvikling av resiliens er sentral, men det er likevel viktig å
poengtere at soldatens eget arbeid med mental trening og mestringstro er avgjørende. Dette
arbeidet må foregå i fredstid for å skape ønsket effekt i krig.
Basert på denne studien anbefaler vi at det mentale aspektet blir i større grad integrert i
utdanningen til soldaten gjennom mental trening, mestringstro og eksponering. Dette vil
kunne bidra til økt resiliens hos soldaten i møte med krig.