I rammen av studiehverdagens samlede belastning, hvilke idrettsteoretiske grunntanker bør ligge til grunn for kadettens fysiske forberedelse til øvelse stridskurs?
Abstract
Kadetter ved Hærens Krigsskole utdannes til å bli fremtidige offiserer som etter endt
utdanning skal være i stand til å planlegge, lede og gjennomføre operasjoner på troppsnivå
(Forsvaret, 2022). For å oppnå dette må kadettene gjennom en krevende bachelor bestående
av tradisjonell klasseromsundervisning, trening på militære ferdigheter og utfordrende
feltøvelser. Hvorav den mest krevende av sistnevnte er stridskurs. Hensikten med stridskurset
er at kadettene skal få belyst hvordan svært krevende forhold kan påvirke soldater, og i
forlengelsen av det; hvilke krav som stilles til militært lederskap. Videre skal stridskurset
belyse påkjenningene et stridslignende miljø skaper og hvordan disse påvirker en selv og
andre. For å på en god måte lære av og mestre disse miljøene, er det en forutsetning at
kadettene stiller godt fysisk forberedt. Samtidig som det kreves en god fysisk form til
stridskurset, er studiehverdagen fylt med andre krevende og nødvendige aktiviteter som skal
gjennomføres, hvor alle påvirker kadettenes forberedelser mot stridskurs. Dette har ledet til
problemstillingen: «I rammen av studiehverdagens samlede belastning, hvilke
idrettsteoretiske grunntanker bør ligge til grunn for kadettens fysiske forberedelse til øvelse
stridskurs?»
Med dette som grunnlag har denne oppgaven kartlagt og funnet grunntanker innenfor trening
som er tilpasset studiehverdagen til kadetter. Disse grunntankene skal være av et slik format at
kadetter med lite erfaring innen trening kan benytte det som veiledning og mal for egen
utarbeidelse av treningsprogram gjennom hele sin studieperiode frem mot øvelse stridskurs.
Resultatene peker mot at treningsprinsipper og periodiseringer som er fleksible, prioriterer
skadeforebygging, motivasjon og hvor progresjon ikke blir nevneverdig påvirket i negativ
grad av lengre opphold uten trening, er det som best passer til kadettenes studiehverdag.
Nærmere bestemt er det treningsprinsippene; belastning, restitusjon og tilpasning og variasjon
som bør prioriteres i treningsprogram for kadetter. Videre er det blokkperiodisering som peker
seg ut som den mest hensiktsmessige periodiseringen for et treningsprogram, gitt den travle
og krevende hverdagen kadetter har.
Ved implementering av disse prinsippene og periodiseringen i et treningsprogram for
kadetter, viser oppgaven at kadetter i større grad unngår skader og derfor kan stille godt fysisk
forberedt til øvelse stridskurs. Det anbefales derfor at oppgavens funn blir implementert av
Krigsskolen, enten via treningsprogram utformet med disse prinsippene og periodiseringene,
eller som en del av den teoretiske utdanningen innenfor MIT faget.