Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosvold, Kristin
dc.contributor.editorKvam-Hansen, Vemund
dc.date.accessioned2022-09-03T12:57:57Z
dc.date.available2022-09-03T12:57:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015550
dc.description.abstractKadettene har en sentral rolle i kvalitetssikringssystemet på Krigsskolen. Når KS skal vurdere og revidere emnene vektlegges kadettenes vurderinger i emneevalueringene. Disse vurderingene får ringvirkninger gjennom hele kvalitetssikringsprosessen. Med utgangspunkt i denne kunnskapen har denne oppgaven søkt å svare på problemstillingen: Gir emneevalueringene et godt grunnlag for å vurdere endringer i emner på Krigsskolen? Gjennom Haraldsens fire svakheter (1999, ss. 156-161) har vi identifisert styrker og svakheter i emneevalueringene på KS som har gitt oss grunnlaget for å kunne vurdere emneevalueringenes validitet. Drøftingen viste at den statistiske validiteten synker i løpet av utdanningsperioden til kadettene, og ved siste gjennomførte emne for kull 18-21 (Fleischer) var svarprosenten på 27% (Tabell 1). Videre har drøftingen funnet at emneevalueringene kan ha lav innholdsvaliditet, blant annet på bakgrunn av at spørsmålene ofte har flertydige begreper og utydelige spørsmålsformuleringer. Vi konkluderer med at emneevalueringene kan gi et godt grunnlag for å vurdere endringer i de emner hvor svarprosenten er høy (over 50%), mens oppgaven har vist at svarprosenter lavere enn dette vil være vanskelig å argumentere for å basere endringer på. Dette er spesielt ved at det er en negativ utvikling i svarprosenten fra første- til tredje året. Selv om vi ikke har konkludert med at innholdsvaliditeten er lav i emneundersøkelsene, er dette en faktor som FHS og KS må være kjent med i videre utviklingen emneevalueringene. De primære områdene vi har identifisert for forbedring samsvarer med Haraldsens tips til forskeren (KS) for hvordan lette den kognitive prosessen for respondenten. KS må sørge for at kadetten forstår begrepene det stilles spørsmål om, hen må vite hva slags opplysninger som skal danne svargrunnlaget og kadetten må vite hvilke karakteristikker eller skalaer som skal nyttes ved besvarelse av spørsmålet. Vår anbefaling til KS er å i større grad følge disse tipsene, som vil kunne heve innholdsvaliditeten i emneevalueringene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkvalitetssikringssystemen_US
dc.subjectKrigsskolenen_US
dc.subjectemneevalueringeren_US
dc.titleEn kvalitativ dokumentanalyse av emneevalueringene på Krigsskolenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel