En kvalitativ dokumentanalyse av emneevalueringene på Krigsskolen
Abstract
Kadettene har en sentral rolle i kvalitetssikringssystemet på Krigsskolen. Når KS skal
vurdere og revidere emnene vektlegges kadettenes vurderinger i emneevalueringene. Disse
vurderingene får ringvirkninger gjennom hele kvalitetssikringsprosessen. Med
utgangspunkt i denne kunnskapen har denne oppgaven søkt å svare på problemstillingen:
Gir emneevalueringene et godt grunnlag for å vurdere endringer i emner på Krigsskolen?
Gjennom Haraldsens fire svakheter (1999, ss. 156-161) har vi identifisert styrker og
svakheter i emneevalueringene på KS som har gitt oss grunnlaget for å kunne vurdere
emneevalueringenes validitet. Drøftingen viste at den statistiske validiteten synker i løpet
av utdanningsperioden til kadettene, og ved siste gjennomførte emne for kull 18-21
(Fleischer) var svarprosenten på 27% (Tabell 1). Videre har drøftingen funnet at
emneevalueringene kan ha lav innholdsvaliditet, blant annet på bakgrunn av at
spørsmålene ofte har flertydige begreper og utydelige spørsmålsformuleringer.
Vi konkluderer med at emneevalueringene kan gi et godt grunnlag for å vurdere endringer i
de emner hvor svarprosenten er høy (over 50%), mens oppgaven har vist at svarprosenter
lavere enn dette vil være vanskelig å argumentere for å basere endringer på. Dette er
spesielt ved at det er en negativ utvikling i svarprosenten fra første- til tredje året. Selv om
vi ikke har konkludert med at innholdsvaliditeten er lav i emneundersøkelsene, er dette en
faktor som FHS og KS må være kjent med i videre utviklingen emneevalueringene.
De primære områdene vi har identifisert for forbedring samsvarer med Haraldsens tips til
forskeren (KS) for hvordan lette den kognitive prosessen for respondenten. KS må sørge
for at kadetten forstår begrepene det stilles spørsmål om, hen må vite hva slags
opplysninger som skal danne svargrunnlaget og kadetten må vite hvilke karakteristikker
eller skalaer som skal nyttes ved besvarelse av spørsmålet. Vår anbefaling til KS er å i
større grad følge disse tipsene, som vil kunne heve innholdsvaliditeten i
emneevalueringene.