I hvilken grad gir årsstudiet ved Krigsskolen profesjonelle offiserer i lys av profesjonsteorien?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015548Utgivelsesdato
2022-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [529]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å se på årsstudium i ledelse og militære operasjoner ved
Krigsskolen opp mot profesjonsteorien, for å undersøke om kandidatene kan ses på som
profesjonelle yrkesutøvere i den militære profesjonen. For å undersøke dette har oppgaven
brukt litteraturstudie og dokumentanalyse som metode. Med grunnlag i profesjonsteorien har
vi brukt en idealtypisk beskrivelse for å drøfte i hvilken grad årsstudiet gir mer eller mindre
profesjonelle offiserer mot den tradisjonelle militære profesjonsutdanningen i lys av
performative og organisatoriske kjennetegn.
Innenfor de performative kjennetegnene har kandidatene fra årsstudiet høy grad av trekk som
kjennetegner hvilken type tjenester profesjonelle yter. Men på en annen side har årsstudiet
lavere oppnåelse av kjennetegn som sier noe om hvor profesjonell utførelsen er. De fleste
organisatoriske kjennetegnene blir ikke direkte påvirket av innføringen av årsstudiet. Lengden
på årsstudiet vil likevel påvirke profesjonsutdanningens sosialiserende funksjon og evne til å
bygge en felles profesjonsidentitet. Dette svekker flere organisatoriske trekk som er avhengig
av en felles profesjonsidentitet. Til slutt vil kjennetegnet autonomi bli påvirket av endring i
kunnskapsgrunnlaget til offiserene. Oppgaven viser videre at årsstudiet kan gi merverdi i form
av å øke kunnskapsmangfoldet i Forsvaret, likevel er dette foreholdt at en vesentlig del av
profesjonsfellessakapet består av offiserer med solid profesjonsutdanning. Oppgaven
konkluderer at årsstudiet sliter med både den kvalifiserende og sosialiserende funksjonen som
følge av den korte utdanningstiden. Dette tyder på at årsstudiets lengde på ett år ikke er
tilstrekkelig for å utdanne profesjonelle yrkesutøvere, og at den ikke oppnår kravene til en
profesjonsutdanning i profesjonsteorien.
Det finnes mye forskning om profesjon, utdanning og kompetanse internasjonalt og i Norge.
Også den norske militære profesjonen har i økende grad vært objekt for forskning og oppgaver
på bachelor- og masternivå de siste 20 årene. Likevel bidrar vår oppgave til å utvide dette
forskningsfeltet. Kandidatene for første gjennomføring av årsstudium i ledelse og militære
operasjoner uteksamineres til sommeren og trer ut i rekkene blant Hærens offiserer som første
av sitt slag. Det gjør at denne oppgaven er den første som undersøker og bidrar til økt kunnskap
om årsstudium i ledelse og militære operasjoner opp mot profesjonsteori.