dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg å studere fenomenet «syngende propell». Målet er å fastslå hvilken effekt anti-syngekanter har for å potensialet for å fjerne uønsket støy fra propellene under drift, og om en anti-syngekant påvirker propellens ytelse. For å finne ut av det har det blitt designet og 3D-Printet to stk propeller. En vanlig propell og en propell med en 60° avfaset anti-syngekant på propellbladets sugeside. Det har vist seg at skolens 3D-printere kan levere propeller av god kvalitet som klarte å gjennomføre alle testene. Propellenes egenskaper har blitt kartlagt og sammenlignet mot hverandre. Det kan tyde på at propellen uten anti-syngekant har høyere virkningsgrad, men siden begge propellene vise seg å være i stigene trend på virkningsgraden kan det ikke konkluderes med. Hadde propellene blitt testet på deres best mulige fremgangstall ville kanskje tallene vært andredelens. Videre kan anti-syngekanten vise til reduksjon i styrken til virvelavrivningene i samsvar med teori. Det ble nevn at propellen uten antisyngekant har en trykkere følgene kant som skal gi større avrivninger og lavere avrivnignsfrekvens, men resultatene hadde så stor forskjell at jeg velger å konkludere at en anti-syngekant reduserer avrivingene på propellens følgene kant. Til slutt med det forsøk å måle propellsynging med hydrofon. Ingen av propellene viste tegn til at propellsyning var til stede og målingene var diskuterbare. Målingene ble derfor ikke vektlagt i stor grad og kadetten anbefaler ikke den metoden for å vurdere om en propell synger eller ikke.
Anbefaling til videre forskning er å finne ut en måte til å måle vibrasjonene som oppstår i propellen. Da kan det studeres om propellen opplever «lock in» fenomenet. Det oppstår kun om propellen synger, og reduksjoner i introduserte vibrasjoner her vil kunne bekrefte eller å avkrefte om en anti-syngekant kan redusere propellsyning. | en_US |