Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalomonsen, Richard
dc.date.accessioned2021-12-21T13:01:08Z
dc.date.available2021-12-21T13:01:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835261
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan gruppedynamikken endres når en gruppe går fra fysisk til digital samhandling. For å undersøke dette har jeg først sett på hvordan gruppedynamikken utvikler seg når gruppen samhandler fysisk. Deretter har jeg undersøkt hvordan gruppedynamikken utvikler seg når de samhandler kun digitalt. Tilslutt har jeg sett på hvordan gruppedynamikken utvikler seg når gruppen samhandler digitalt i halve måleperioden og fysisk den andre halvdelen av måleperioden. Datagrunnlaget for undersøkelsen baserer seg på Systematisere Person-Gruppe Relasjon (SPGR) data fra kadetter som gjennomfører sitt andre semester ved Sjøkrigsskolen. SPGR brukes normalt i faget «sjømilitær ledelse» og måler blant annet interaksjoner i grupper og synliggjør gruppedynamikk, herunder polariseringer, fordeling av innflytelse, utvist adferd og mentale modeller av samspillet i gruppen. Koronapandemien inntreffer omtrent halvveis i semesteret og er den utløsende årsak til at undervisningen og samhandling i lag på Sjøkrigsskolen går fra fysisk til digital. Analyse av SPGR dataene i studien indikerer at gruppedynamikken har en jevn positiv stigning mot «ideell leder» når kullet samhandler fysisk. Dette endrer seg signifikant negativt når kullet går fra fysisk til digital samhandling, og faller ytterligere, men ikke like raskt, når kullet har både digital og fysisk samhandling. Funn i studien indikerer at grupper som ønsker å utvikle seg må trene, sammen. Økende kompleksitet av oppgaven krever økt rollefleksibilitet hos gruppen. Store endringer i kontekst eller eksternforventning til gruppen krever økt rollefleksibiltet hos gruppen. Rollefleksibiltet defineres i denne oppgaven som gruppedynamikken gruppen er trent for å fremvise, og blir målt ved å måle tre variabler: gruppeorientert atferd, oppgaveorientert atferd og innflytelse. Studien peker på at den digitale samhandlingsperioden som kom som en følge av pandemien, førte til at kullet som helhet mistet verdifull tid for å trene sin gruppedynamikk i lagene. Dette medførte at lagene ikke var utstyrt med nok rollefleksibilitet i laget før de gikk ut på Øvelse Sjøkriger. Dette kan forklare hvorfor kullets nedgang i gruppedynamikk falt ytterligere, selv om kadettene gikk tilbake til fysisk samhandling. Teamutvikling er ferskvare og må trenes sammen med resten av teamet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleFysisk vs digitalt samhandling. En studie i hvordan gruppedynamikk endrer seg når lag går fra fysisk til digital samhandling.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderRichard Salomonsenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel