• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fysisk vs digitalt samhandling. En studie i hvordan gruppedynamikk endrer seg når lag går fra fysisk til digital samhandling.

Salomonsen, Richard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master ferdig II.pdf (2.145Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2835261
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [508]
Abstract
I denne studien har jeg undersøkt hvordan gruppedynamikken endres når en gruppe går fra fysisk til digital samhandling. For å undersøke dette har jeg først sett på hvordan gruppedynamikken utvikler seg når gruppen samhandler fysisk. Deretter har jeg undersøkt hvordan gruppedynamikken utvikler seg når de samhandler kun digitalt. Tilslutt har jeg sett på hvordan gruppedynamikken utvikler seg når gruppen samhandler digitalt i halve måleperioden og fysisk den andre halvdelen av måleperioden.

Datagrunnlaget for undersøkelsen baserer seg på Systematisere Person-Gruppe Relasjon (SPGR) data fra kadetter som gjennomfører sitt andre semester ved Sjøkrigsskolen. SPGR brukes normalt i faget «sjømilitær ledelse» og måler blant annet interaksjoner i grupper og synliggjør gruppedynamikk, herunder polariseringer, fordeling av innflytelse, utvist adferd og mentale modeller av samspillet i gruppen. Koronapandemien inntreffer omtrent halvveis i semesteret og er den utløsende årsak til at undervisningen og samhandling i lag på Sjøkrigsskolen går fra fysisk til digital.

Analyse av SPGR dataene i studien indikerer at gruppedynamikken har en jevn positiv stigning mot «ideell leder» når kullet samhandler fysisk. Dette endrer seg signifikant negativt når kullet går fra fysisk til digital samhandling, og faller ytterligere, men ikke like raskt, når kullet har både digital og fysisk samhandling.

Funn i studien indikerer at grupper som ønsker å utvikle seg må trene, sammen. Økende kompleksitet av oppgaven krever økt rollefleksibilitet hos gruppen. Store endringer i kontekst eller eksternforventning til gruppen krever økt rollefleksibiltet hos gruppen. Rollefleksibiltet defineres i denne oppgaven som gruppedynamikken gruppen er trent for å fremvise, og blir målt ved å måle tre variabler: gruppeorientert atferd, oppgaveorientert atferd og innflytelse. Studien peker på at den digitale samhandlingsperioden som kom som en følge av pandemien, førte til at kullet som helhet mistet verdifull tid for å trene sin gruppedynamikk i lagene. Dette medførte at lagene ikke var utstyrt med nok rollefleksibilitet i laget før de gikk ut på Øvelse Sjøkriger. Dette kan forklare hvorfor kullets nedgang i gruppedynamikk falt ytterligere, selv om kadettene gikk tilbake til fysisk samhandling. Teamutvikling er ferskvare og må trenes sammen med resten av teamet.
Publisher
FHS
Copyright
Richard Salomonsen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit