FORSVARETS MARKEDSEKSPONERING: Har Forsvarets markedseksponering påvirket vernepliktige ved Forsvarets Spesialstyrker i kontingent 2008 sine forberedelser til opptak?
Bachelor thesis
Published version

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788397Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [518]
Sammendrag
Tema for denne Bacheloroppgaven er Forsvarets markedseksponering og påvirkningen det
har på kandidaters forberedelser til opptak. Bakgrunn for temaet er at Forsvaret, som andre
organisasjoner, er avhengig av personell og derfor trenger å tiltrekke seg det best
kvalifiserte personellet. Markedsføring er et viktig ledd i Forsvarets rekrutteringsprosess
og representerer en stor del av Forsvarets kommunikasjon utad.
Vi valgte å gjennomføre en casestudie på Forsvarets Spesialkommando (FS), siden deres
vernepliktige tjeneste er søknadsbasert og består av en relativt homogen gruppe.
Problemstillingen er derfor som følger; Har Forsvarets markedseksponering påvirket
vernepliktige ved Forsvarets Spesialstyrker i kontingent 2008 sine forberedelser til
opptak?
Vår casestudie kombinerte kvantitativ og kvalitativ undersøkelsesmetode i den hensikt å
belyse fenomenet helhetlig. Dette ble gjort gjennom en spørreundersøkelse på aspirantene i
kontingent 2008, og intervju av ansatte med tilknytning til rekruttering og seleksjon i
avdelingen. Resultatene fra undersøkelsene ble deretter diskutert i lys av markedsførings og motivasjonsteori.
Vi konkluderer med at Forsvarets markedseksponering har en grad av påvirkning på de
vernepliktige i kontingent 2008 sine forberedelser til opptak. Markedseksponeringen har
tilsynelatende formet enkeltes forventninger, motivasjon og inntrykk av tjenestens innhold
ved avdelingen. Det har resultert i motivasjon og atferdsendring hos flere kandidater,
synliggjort gjennom endrede forberedelser til opptaket.
Konsekvensene for vår forskning er blant annet at den bidrar med kunnskap innen et tema
som er lite forsket på. En anbefaling til videre forskning blir derfor å undersøke hvilke
typer mennesker som blir tiltrukket av Forsvarets markedseksponering, og hvorvidt disse
menneskene er de FS faktisk ønsker å ansette.