Du må lære å gå før du lærer å sykle - en kvantitativ studie om i hvilken grad soldater inne til førstegangstjeneste får utbytte av mental trening
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788375Utgivelsesdato
2021-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bacheloroppgaver [548]
Sammendrag
Mental trening er anerkjent i toppidretten og vi finner også utenlandsk forskning som
tilsier at mental trening fungerer for spesialsoldater. Om toppidretten og spesialsoldater får
et utbytte av mental trening, er det rimelig å anta at mental trening også kan gi et positivt
utbytte for Hærens yngste soldater. I denne oppgaven har vi undersøkt i hvilken grad
soldater inne til førstegangstjeneste i Hærens manøveravdelinger kan få et utbytte av
mental trening. Soldatene rapporterer i hovedsak et positivt utbytte av å bruke mentale
teknikker. Hvordan utbyttet oppleves av hver enkelt soldat kan være avhengig av en rekke
faktorer. Likevel finner i indikasjoner hvor soldater med bedre kjennskap til teknikkene
også rapporterer å få et mer positivt utbytte. Vår konklusjon er at en styrking av den
teoretiske kunnskapen og bevisstheten rundt mental trening, i kombinasjon med mer
strukturert bruk av teknikkene kan være et viktig bidrag for at også soldatene inne til
førstegangstjeneste blir mer robuste. En slik tilnærming er i samsvar med Hærens
overordnede syn om at den mentale dimensjonen har større betydning for krigsutfallet enn
den fysiske dimensjonen. I denne oppgaven vil mental trening omfatte bruk av de mentale teknikkene visualisering, selvsnakk, regulering av pust, combat mindset og målsetting. Metoden vi har nyttet er en
kvantitativ metode ved bruk av spørreundersøkelse. Hensikten med oppgaven er å gi bedre
innsikt i utbyttet mental trening kan gi, slik at fremtidige utdanningsledere kan nytte
mental trening i soldatutdanningen.