Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarset, Magne
dc.contributor.advisorMjelde, Frode Voll
dc.contributor.authorBolstad, Magne
dc.date.accessioned2019-11-07T11:49:12Z
dc.date.available2019-11-07T11:49:12Z
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627184
dc.description.abstractDenne studien ønsker å se nærmer på effekten av CRM-trening på elever ved Sjøkrigsskolen. Målsetningen har vært å undersøke om Sjøforsvarets CRM kurs fører til ønsket bruk av CRMadferd og ferdigheter hos elever ved Sjøkrigsskolen når de utfører navigasjon i praksis om bord på skolens fartøy. Studien spør om Sjøforsvarets CRM kurs har positiv effekt på kunnskaper, ferdigheter og adferd i trening av Sjøkrigsskolens elever ved Operativ Marinelinje? Bakgrunnen for valg av tema er at CRM-trening har blitt mer og mer utbredt i mange forskjellige domener siden sitt utspring fra luftfarten på 1970-tallet. Det er gjort flere studier på effekten av denne treningen, men få i det maritime domenet. Studiene som er gjort finner forskjellige resultater på effekten av denne treningen, spesielt effekten på adferd. Ettersom Sjøkrigsskolen i over 20 år har gjennomført CRM kurs for elver ved skolen ble det funnet interessant å se nærmer på effekten av dette CRM kurset. Metoden som er brukt er quasi-eksperimentell. Den er gjennomført i to omganger over to år på 44 elever ved Sjøkrigsskolen, der 14 elever fikk CRM kurs før praktisk seilas og 30 elever fikk CRM kurs etter seilas. Ved evaluering av treningen er det benyttet Kirkpatricks modell og evaluert på nivå én til tre. For evaluering av nivå én og to er det tatt utgangspunkt i elevenes tilbakemelding til CRM kurset. På nivå tre er det benyttet observasjoner av elevene under praktisk seilas om bord på skolefartøy i to forskjellige perioder. Studien har stilt seks forskningsspørsmål (forkortet versjon i sammendraget): 1. Liker elevene CRM kurset? 2. Lærer elevene kunnskaper og ferdigheter på CRM kurset? 3. Er det forskjell i observert CRM-adferd? 4. Er det noen forskjell i observert hovedinntrykk? 5. Er det noen forskjell i observert teknisk utførelse av navigasjonen? 6. Er det forskjell i observert adferd på lengre sikt (Seilas del 1 og Seilas del 2)? Resultatene peker i retning av at elevene liker Sjøforsvarets CRM kurs og at kurset fører til økte kunnskaper om CRM og CRM-ferdigheter. Videre indikeres det at elever som har CRM kurs viser en økt CRM-adferd, men at effekten kanskje ikke er så stor som ønsket. Effekten av kurset ser også ut til å vare på noe lengre sikt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleVirker Crew Resource Management trening? En studie av Sjøforsvarets CRM kurs’ effekt på elever ved skolen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatternb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel