Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjeldstad, Marianne
dc.contributor.authorGombos, Sondre Apalvik
dc.date.accessioned2018-11-26T13:01:39Z
dc.date.available2018-11-26T13:01:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574873
dc.description.abstractVed studie av de tre seneste alvorlige ulykkene i Sjøforsvaret, KV (2013), SHV (2016) og MAR (2017), er det funnet flere eksempler på like menneskelige faktorer – hvorfor går like menneskelige faktorer igjen i samtlige av disse ulykkene? Følgende er oppgavens problemstilling: «På hvilken måte kan en fast metodisk tilnærming til undersøkelsesrapporter danne grunnlag for å avdekke og synliggjøre menneskelige faktorer ved ulykke?» I denne oppgaven er DoD HFACS brukt som metodisk modell for å registrere menneskelige faktorer ut i fra undersøkelsesrapportene for overnevnte ulykker. En formalisert modell for analyse av ulykker gir sikrere informasjon og bidrar til å hindre at konklusjonene blir et offer for tilfeldighet. DoD HFACS trekker ut og konkretiserer hvilke menneskelige faktorer som skapte hull i sikkerhetsbarrierene ombord. Funnene viser at sammenhenger og trender ved flere ulykker i Sjøforsvaret kunne vært belyst dersom DoD HFACS hadde blitt brukt som analysegrunnlag for menneskelige faktorer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSjøkrigsskolennb_NO
dc.titleUndersøkelsesrapporter etter ulykke i Sjøforsvaret. Hva DoD HFACS kan tilføre til analyse av hendelsesforløpnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatternenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel