Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHallingby, Maria Rose
dc.contributor.authorGombos, Mina Marlen Apalvik
dc.date.accessioned2017-08-02T10:48:01Z
dc.date.available2017-08-02T10:48:01Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449707
dc.description.abstractSammendrag Problemstillingen for oppgaven er å finne ut hva en navigasjonsbrief på Sjøkrigsskolen bør inneholde. Faglærer i praktisk navigasjon er en av de som mente det var behov for å finne ut av hva som var nødvendig å ha med av innhold i en navigasjonsbrief. Funn som er gjort i fagplanen og SNP-500 tilsier at navigasjonsbrief er å regne som praksis i Sjøforsvaret, men det står ingenting beskrevet om hva innholdet skal være. Det ble i arbeidet gjennomført en spørreundersøkelse med brukerne av navigasjonsbriefen: kadettene ved linjen operativ marine på Sjøkrigsskolen. Spørreundersøkelsen ga flere interessante funn: Kadettene får ikke tilstrekkelig læringsutbytte av dagens praksis med navigasjonsbrief i PN, OM 2 savner en skikkelig mal og OM 3 ønsker konkretisering av navigasjonsbriefen. Videre i arbeidet studeres tre forskjellige briefmaler, henholdsvis fra faglærer, KNM «Otra» og KNM «Helge Ingstad». Det er funnet likhetstrekk og ulikheter mellom de forskjellige briefene som videre bidro til drøftingen av hvilke punkt som er relevante som innhold i navigasjonsbriefen. Til sist er det gjennomført intervjuer med både utenlandske og norske marinefartøy. Utenlandske fartøy ble undersøkt for å få avdekke potensielle fokusområder som ikke går igjen i navigasjonsbriefer på Sjøkrigsskolen og Marinen. Hensikten med intervju av de norske fartøyene var å få klarhet i deres rutiner rundt navigasjonsbrief, navigasjonsbriefens innhold og eventuelt andre opplysninger som kunne være av relevans for oppgaven. Resultatene fra intervjudelen ble avgjørende for besvarelse av problemstillingen. I drøftingen presenteres de punkter som anbefales som innhold til en navigasjonsbrief. Resultatet ligner mye på malen som faglærer tidligere har utgitt, men detaljene rundt briefens innhold er lagt mer vekt på. Videre er det avdekket betydningen av situation awareness (SA) og rutiner ombord sett opp mot navigasjonsbriefen. Navigasjonsbriefen er et viktig verktøy for å bidra til økt SA hos navigatøren og broteamet. Av slutninger gjort i arbeidet, fremstår den viktigste at det bør være en fast mal for navigasjonsbrief. Vi håper arbeidet vil bidra til økt læring på Sjøkrigsskolen og økt navigasjonssikkerhet i Sjøforsvaret.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleNavigasjonsbrief - en evig frustrasjon og forbannelsenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.rights.holderForfatternenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel