• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Bacheloroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navigasjonsbrief - en evig frustrasjon og forbannelse

Hallingby, Maria Rose; Gombos, Mina Marlen Apalvik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Hallingby og Gombos M.pdf (1.710Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449707
Utgivelsesdato
2017-05
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bacheloroppgaver [340]
Sammendrag
Sammendrag

Problemstillingen for oppgaven er å finne ut hva en navigasjonsbrief på Sjøkrigsskolen bør inneholde. Faglærer i praktisk navigasjon er en av de som mente det var behov for å finne ut av hva som var nødvendig å ha med av innhold i en navigasjonsbrief. Funn som er gjort i fagplanen og SNP-500 tilsier at navigasjonsbrief er å regne som praksis i Sjøforsvaret, men det står ingenting beskrevet om hva innholdet skal være. Det ble i arbeidet gjennomført en spørreundersøkelse med brukerne av navigasjonsbriefen: kadettene ved linjen operativ marine på Sjøkrigsskolen. Spørreundersøkelsen ga flere interessante funn: Kadettene får ikke tilstrekkelig læringsutbytte av dagens praksis med navigasjonsbrief i PN, OM 2 savner en skikkelig mal og OM 3 ønsker konkretisering av navigasjonsbriefen.

Videre i arbeidet studeres tre forskjellige briefmaler, henholdsvis fra faglærer, KNM «Otra» og KNM «Helge Ingstad». Det er funnet likhetstrekk og ulikheter mellom de forskjellige briefene som videre bidro til drøftingen av hvilke punkt som er relevante som innhold i navigasjonsbriefen. Til sist er det gjennomført intervjuer med både utenlandske og norske marinefartøy. Utenlandske fartøy ble undersøkt for å få avdekke potensielle fokusområder som ikke går igjen i navigasjonsbriefer på Sjøkrigsskolen og Marinen. Hensikten med intervju av de norske fartøyene var å få klarhet i deres rutiner rundt navigasjonsbrief, navigasjonsbriefens innhold og eventuelt andre opplysninger som kunne være av relevans for oppgaven. Resultatene fra intervjudelen ble avgjørende for besvarelse av problemstillingen.

I drøftingen presenteres de punkter som anbefales som innhold til en navigasjonsbrief. Resultatet ligner mye på malen som faglærer tidligere har utgitt, men detaljene rundt briefens innhold er lagt mer vekt på. Videre er det avdekket betydningen av situation awareness (SA) og rutiner ombord sett opp mot navigasjonsbriefen. Navigasjonsbriefen er et viktig verktøy for å bidra til økt SA hos navigatøren og broteamet. Av slutninger gjort i arbeidet, fremstår den viktigste at det bør være en fast mal for navigasjonsbrief. Vi håper arbeidet vil bidra til økt læring på Sjøkrigsskolen og økt navigasjonssikkerhet i Sjøforsvaret.
Opphavsrett
Forfatterne

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit