Show simple item record

dc.contributor.authorKingsrød, Stein Helge
dc.date.accessioned2017-06-23T07:36:28Z
dc.date.available2017-06-23T07:36:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0029-2028
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446748
dc.description.abstractI 1795 uttalte forfatteren P. A. Heiberg: «En Officer er en Embedsmand der maa kunde bande og prygle. Kan han noget mere, skader det ikke. Heiberg hadde åpenbart ikke for høye tanker om kompetansekravet til offiserer, og kanskje var det utbredelsen av en slik holdning som førte til at forsvarsminister Otto Grieg Tidemand nær 170 år senere fant det nødvendig å presisere at: «Offiseren har talerett, men også tenkeplikt». Diskusjon om hva som er den rette balansen mellom akademisk dannelse og praktisk øving i offisersutdannelsen har vi hatt like lenge som vi har hatt offisersutdannelse. I all ærbødighet slenger jeg meg nå på denne århundrelange debatten, og vil her drøfte Langtidsplanens mulige konsekvenser for Forsvarets utdanningsordning, og de kritiske innspillene som har kommet i dens kjølvann.nb_NO
dc.publisherOslo Militære Samfundnb_NO
dc.titleOffisersutdanning -akademisk dannelse eller eller teknisk yrkesopplæring?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.source.pagenumber4-11nb_NO
dc.source.volume186nb_NO
dc.source.journalNorsk militært tidsskriftnb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record