Show simple item record

dc.contributor.authorStensland, Kristin Skogen
dc.date.accessioned2024-08-20T06:09:26Z
dc.date.available2024-08-20T06:09:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147021
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan Krigsskolen og Hæren ivareta førstegangslederen under deres første år i avdeling?». Det er lite forskning og teori som beskriver hvordan denne viktige personellgruppen blir ivaretatt etter utdanning. Hensikten er derfor å forsøke å avdekke om de nyutdannede troppssjefene mener de har den riktige kompetansen for å løse sin første jobb i avdeling, samtidig som det kan pekes på enkle tiltak som kan gjøre det forventede praksissjokket mindre. Det vil også være mulig å benytte denne studiens vitenskapelige grunnlag i forbindelse med en eventuell revidering av nåværende studieprogram ved Krigsskolen. Oppgaven har brukt en kvalitativ metode og det er gjennomført gruppeintervjuer med offiserer som var troppssjefer i sitt første år etter uteksaminering fra Krigsskolen (kull 19/22). Det unike datagrunnlaget er brukt i oppgavens analyse- og drøftingsdel, samtidig som anvendt metode ble en mulighet for offiserene til å reflektere over sitt første år som leder. Funnene i oppgaven viser at det er en uoverensstemmelse mellom utdanning, konteksttilnærming og faktiske arbeidsoppgaver i troppssjefenes første stilling etter KS. Lite fokus på utdanning og opplæring innenfor det forvaltningsmessige område medfører at disse arbeidsoppgavene tar uhensiktsmessig mye tid i begynnelsen og det er utfordrende for førstegangslederne å prioritere. En kombinasjon av manglende kompetanse og funksjonelt fravær i avdelingene til troppssjefene, sett opp imot uendret ambisjonsnivå og krav til leveranser, er for oppgavens respondenter en kilde til stress. Selv om det er uttalt at ambisjonsnivå og aktivitet skal tilpasses den enkeltes kompetansenivå, er det fortsatt ubevisste krav som forventes oppfylt. Ivaretagelsen av førstegangslederen ved ankomst ny avdeling gir inntrykk av å ha svakheter når det kommer til innføring i formelle rutiner og verktøy. I tillegg er integreringen fokusert mot de første ukene og primært på et overfladisk nivå. Begge disse momentene er med på å redusere forutsetningene for å gjøre jobben sin og samtidig utøve lederskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForsvarets høgskoleen_US
dc.titleFremtidens ledere - samsvarer utdanningen med oppdraget?: En kvalitativ studie av troppssjefens første år i stillingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderKristin Skogen Stenslanden_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record