Pedagogisk forståelse i Forsvaret. Hvordan kommer pedagogisk forståelse til uttrykk i Forsvarets dokumenter for utdanning?
Abstract
Hensikten med denne studien er å belyse i hvilken grad det eksisterer likheter og ulikheter mellom dokumentene Forsvarets pedagogiske grunnsyn, UD 3-2 og Forsvarets rekruttutdanning, når det gjelder dokumentenes pedagogiske tilnærming. Pedagogisk tilnærming er avgrenset til å gjelde de tre temaene læringsforståelse, elevforståelse og didaktikk. Dette sees opp mot troppssjefens rolle som underviser og tilrettelegger for læring. Dokumentene har til hensikt å støtte troppssjefen til å planlegge og gjennomføre utdanning. At dokumentene samsvarer er sentralt for at utøvelsen av pedagogikk skjer i samråd med Forsvarets holdninger og verdier. For å diskutere temaet har vi valgt læringsteori, didaktiske perspektiver og teori knyttet til profesjonsutøvelse.
Studien er gjennomført som en kvalitativ dokumentanalyse, der sentrale temaer knyttet til pedagogikk og utdanning er blitt belyst. Dette har bidratt til å skape en forståelse for innholdet i grunnlagsdokumentene, og muligheten for å analysere de i utvalgte pedagogiske perspektiv. Hvert enkelt grunnlagsdokument er analysert individuelt, deretter drøftes funnene fra analysen komparativt på tvers av dokumentene.
Studien viser at grunnlagsdokumentene har en ulik pedagogisk forankring når det gjelder læringsforståelse, elevforståelse og didaktikk. Disse funnene drøftes opp mot betydning og konsekvenser de har for rollen som troppssjef i tilrettelegging av undervisning. Studien viser at ulikheten i dokumentene stiller krav til troppssjefens didaktiske kompetanse og profesjonalitet. Dette utfordrer Forsvarets pedagogiske virksomhet og kan skape uenighet i hvordan utdanning struktureres og gjennomføres. Våre funn viser behov for å ta en grunnleggende diskusjon knyttet til Forsvarets ontologiske og epistemologiske forståelser av utdanning.