• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Forsvarets høgskole
  • Studentarbeider
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron: Kan ivaretakelse av læring kompensere for lav bemanning?

Mandal, Ronny
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Ronny Magnus Mandal_MA.pdf (1.028Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3087365
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [510]
Abstract
Utgangspunktet for denne studien er stadige krav til effektivisering i Forsvarssektoren, der man selv ved enorme investeringer som våpensystemet F-35 velger en lav bemanning i driftsorganisasjonen. Effektiviseringstiltak antas å kompensere for lav bemanning, og en av måtene Luftforsvaret ønsker å oppnå effektivisering på er ved å ha et sterkt fokus på læring.

Studien søker derfor svar på om ivaretakelse av læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron kan kompensere for lav bemanning. Dette gjøres med et fortolkningsbasert utgangspunkt, der empirien er innhentet ved intervjuer av flyteknikere og ledere i skvadronen. Undersøkelsen ser først på hvordan læring ivaretas og oppleves blant de ansatte, for deretter å vurdere om dette gir et grunnlag for nødvendig effektivisering. Ivaretakelse av læring vurderes ut fra Senge og Garvins teorier om lærende organisasjoner. Undersøkelsen omfatter læring på individnivå, i og mellom grupper, og ledelsens rolle i læringsprosessene.

Det kommer frem av funnene at det er stor avstand mellom Luftforsvarets ønskede fokus på læring og det som er flyteknikernes opplevelse av hverdagen i F-35 flyvedlikeholdsskvadron. Undersøkelsen viser at skvadronen mangler mange av de læringsprosessene som Senge hevder kjennetegner en lærende organisasjon. Oppgaven drøfter mulige forklaringer på resultatene, og peker på noen grep som kan tas for å styrke vedlikeholdsskvadronens ivaretakelse av læring. Læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron må ofte vike, fordi det alltid synes å være andre oppgaver som prioriteres høyere. Ivaretakelse av læring er imidlertid en langsiktig prosess som når neglisjert oppleves å medføre både kunnskapsfall, vranglære og gjentagelse av feil. Slike langsiktige trender er krevende å snu og undersøkelsen viser at ansvaret for læring først og fremst ligger hos ledelsen ved skvadronen. For at en endring skal skje må prioritering av læring starte fra øverste nivå i Luftforsvaret. Dette betyr at læring i noen tilfeller må prioriteres over produksjon av flytimer, for eksempel ved å gjøre treningsdager obligatoriske.
Publisher
FHS
Copyright
Ronny Mandal

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit