Læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron: Kan ivaretakelse av læring kompensere for lav bemanning?
Abstract
Utgangspunktet for denne studien er stadige krav til effektivisering i Forsvarssektoren, der man selv ved enorme investeringer som våpensystemet F-35 velger en lav bemanning i driftsorganisasjonen. Effektiviseringstiltak antas å kompensere for lav bemanning, og en av måtene Luftforsvaret ønsker å oppnå effektivisering på er ved å ha et sterkt fokus på læring.
Studien søker derfor svar på om ivaretakelse av læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron kan kompensere for lav bemanning. Dette gjøres med et fortolkningsbasert utgangspunkt, der empirien er innhentet ved intervjuer av flyteknikere og ledere i skvadronen. Undersøkelsen ser først på hvordan læring ivaretas og oppleves blant de ansatte, for deretter å vurdere om dette gir et grunnlag for nødvendig effektivisering. Ivaretakelse av læring vurderes ut fra Senge og Garvins teorier om lærende organisasjoner. Undersøkelsen omfatter læring på individnivå, i og mellom grupper, og ledelsens rolle i læringsprosessene.
Det kommer frem av funnene at det er stor avstand mellom Luftforsvarets ønskede fokus på læring og det som er flyteknikernes opplevelse av hverdagen i F-35 flyvedlikeholdsskvadron. Undersøkelsen viser at skvadronen mangler mange av de læringsprosessene som Senge hevder kjennetegner en lærende organisasjon. Oppgaven drøfter mulige forklaringer på resultatene, og peker på noen grep som kan tas for å styrke vedlikeholdsskvadronens ivaretakelse av læring. Læring i F-35 flyvedlikeholdsskvadron må ofte vike, fordi det alltid synes å være andre oppgaver som prioriteres høyere. Ivaretakelse av læring er imidlertid en langsiktig prosess som når neglisjert oppleves å medføre både kunnskapsfall, vranglære og gjentagelse av feil. Slike langsiktige trender er krevende å snu og undersøkelsen viser at ansvaret for læring først og fremst ligger hos ledelsen ved skvadronen. For at en endring skal skje må prioritering av læring starte fra øverste nivå i Luftforsvaret. Dette betyr at læring i noen tilfeller må prioriteres over produksjon av flytimer, for eksempel ved å gjøre treningsdager obligatoriske.