Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOverå, Einar
dc.date.accessioned2023-09-04T18:27:18Z
dc.date.available2023-09-04T18:27:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087356
dc.description.abstractI etterkant av havariet med fregatten Helge Ingstad høsten 2018, satte Sjøforsvaret i gang store prosesser med tanke på å forbedre sikkerheten i organisasjonen. Statens Havarikommisjon kom med en rekke tilrådninger, og Sjøforsvaret har selv avdekket mange forbedringsområder. Eksterne konsulenter har også evaluert organisasjonens sikkerhetskultur, også her ble viktige funn gjort med tanke på forbedringspotensialer. Denne ser på hvordan det gikk med en av tilrådningene fra Statens Havarivernkommisjon. De anbefalte «strukturert samtrening for hele broorganisasjonen». Denne tilrådningen ble til tiltaket om strukturert opplæring i Crew Resourse Management (CRM) i Sjøforsvaret. Statens Havarivernkommisjon kunne også vise til at tiltak fra tidligere rapporter om ulykker og hendelser i Sjørforsvaret, ikke var tilstrekkelig etterfulgt eller implementert hos Sjøforsvaret. Denne oppgavens forskningsspørsmål er derfor problemstillingen «Hvordan gikk det med implementeringen av tiltaket om Strukturert CRM-opplæring i Sjøforsvaret?». Utfra denne problemstillingen har jeg utledet to forskningsspørsmål: 1. I hvilken grad er tiltaket om strukturert CRM-opplæring i Sjøforsvaret implementert? 2. Hva kan ha hemmet og fremmet implementeringen av strukturert CRM-opplæring i Sjøforsvaret? Studien er en casestudie med intervjuer av respondenter fra ulike nivåer i Sjøforsvaret, og med ulik tilknytning til tiltaket. Det empiriske grunnlaget er de innsamlede data fra disse 11 semistrukturerte intervjuene sammen med dokumentanalyser. Implementeringsrammeverket til Fixen et al. (2005) danner det teoretiske grunnlaget for å kunne svare på forskningsspørsmålene. Tiltaket «Strukturet CRM-opplæring» er funnet implementert til den graden Fixen har definert som «prosessimplementert» og befinner seg i det han beskriver som «innledende implementering» i implementeringsprosessen. Det betyr at tiltaket er i en sårbar fase med tanke på det å overleve som tiltak, og at Sjøforsvaret har implementert et tiltak uten å vite, eller ha noen mulighet for å vite om det gir effekt. Oppgaven identifiserer flere faktorer på hva som kan ha vært fremmende og hemmende i implementeringsprosessen for Sjøforsvaret. De mest hemmende faktorene har nok vært mangel på implementeringsplan, lite kommunikasjon mellom fartøy og landorganisasjonen og uklare roller. Videre er et annet viktig funn at det ikke synes å ha vært noen plan om eller gjennomført effektmåling av implementeringen. Av fremmende faktorer har nok særlig den samstemte opplevelsen av behovet for tiltaket samt troen på en positiv effekt av CRM, vært viktige.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleImplementert eller check box: Implementering av Strukturert CRM opplæring i Sjøforsvareten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderEinar Overåen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel