Luftforsvarets flygerseleksjon: En studie av prediktiv validitet
Abstract
Denne studien undersøker prediktiv validitet av testene som benyttes for seleksjon av kandidater til militær flygerutdanning i Luftforsvaret, gjennom å sammenligne testresultater med prestasjoner fra Luftforsvarets flygeskole på Bardufoss. Datagrunnlaget innbefatter 505 kandidater som har fullført opptaksprøvene og har startet som flyaspirant ved flygeskolen over en 15-årsperiode. Som prediktorer i undersøkelsen benyttes resultater av papir- og blyanttester i Fase 1, databaserte tester i Fase 2a og intervjuprognoser i Fase 2b, og som kriterier benyttes ulike kontinuerlige prestasjonsmål for teoretiske fag og praktisk flyging, i tillegg til det todelte bestått/ikke-bestått-kriteriet som er mest vanlig å benytte i denne typen studier. Analyser av korrelasjoner og regresjon gir funn som indikerer at testene i rimelig grad er egnet til å predikere flygeskoleprestasjoner, i tråd med forventningene til studien. Sammenhengene er sterkest for prestasjonskriterier innen teoretiske fag, og noe svakere for prestasjonskriterier innen praktisk flyging. For de fem hovedkategoriene av kognitive og psykomotoriske tester finnes det klare sammenhenger med prestasjonskriteriene, med unntak av testkategorien som kalles
Informasjonsprosesseringsevne. Denne kategorien tester ser ikke ut til å predikere flygekoleprestasjoner, og det kan hevdes å være oppsiktsvekkende sett i lys av at nyere flytyper stiller økte krav til denne typen evner. Studien kan bidra til en fornyet og oppdatert innsikt i validiteten av seleksjonsprosessen til flygerutdanningen i Luftforsvaret.