Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorud, Helje
dc.date.accessioned2023-09-04T18:13:18Z
dc.date.available2023-09-04T18:13:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087353
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om lederutvikling i Hæren. Flere studier de senere år viser at lederutvikling ved avdeling i Hæren har forbedringspotensiale. Dette til tross for at sjef Hæren i 2018 gav ut et eget konsept med hensikt å sette lederutvikling på dagsorden. Studien har til hensikt å utforske hvorvidt det lar seg gjennomføre å utvikle et lederutviklingstiltak på bakgrunn av de retningslinjer som konseptet trekker opp, og de rammebetingelser som eksisterer i avdeling. Problemstillingen lyder: Hvordan kan Konsept for leder- og ledelsesutvikling i Hæren operasjonaliseres på kompaninivå? Dette er en erfaringsbasert masteroppgave gjennomført som aksjonsforskning med et kvalitativt design. Aksjonsforskningen har til hensikt å utvikle kunnskap av betydning for egen profesjon, gjennom å forske i, og forbedre egen praksis. Dette er gjennomført ved å kartlegge grunnlaget fra Forsvarets normative dokumenter for ledelse og forskningslitteratur på feltet, samt rammebetingelsene i et manøverkompani i Hæren. På bakgrunn av dette er det utviklet et lederutviklingstiltak hvor lederne i kompaniet daglig gjennomfører 10-15 minutter skriftlig individuell refleksjon over sin egen praksis. Dette utføres over en periode på 8 uker. Datainnsamlingen baseres på dokumentundersøkelser og fokusgruppeintervju av lederne som gjennomfører tiltaket. Studien viser at Konsept for leder- og ledelsesutvikling i Hæren kan operasjonaliseres ved bruk av individuell refleksiv praksis. Den daglige refleksjonen har ført til at lederne er mer bevisst seg selv og andre, samtidig har det ført til utvikling innenfor kompetanseområdene i Kompetansemodellen for lederutvikling. Særlig innenfor selv- og sosial kompetanse. Lederutvikling trenger ikke være avansert for å skape effekt. Selv små tiltak kan produsere økt bevissthet og utvikling, og refleksiv praksis kan være én måte å oppnå dette på. Det er en forutsetning at tiltaket utvikles for å passe avdelingen og individene som deltar, samt at det forankres og integreres på en god måte med allerede eksisterende aktivitet og arenaer for lederutvikling. Samtidig peker studien i samme retning som tidligere forskning når det kommer til behovet for en mer helhetlig tilnærming til lederutvikling i avdeling gjennom samordning mellom Hæren, Hærens Våpenskole og Forsvarets Høgskole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleIndividuell refleksjon som verktøy for lederutvikling: Operasjonalisering av Konsept for leder- og ledelsesutvikling i Hærenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderHelje Boruden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel