Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrækstad, Fredrik
dc.date.accessioned2023-08-31T15:59:56Z
dc.date.available2023-08-31T15:59:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086707
dc.description.abstractDagens organisasjoner må evne å omstille seg og lære hurtigere enn tidligere for å være konkurransedyktige i møtet med fremtidens utfordringer. Den pågående krigen i Ukraina er et fersk eksempel på dette, og viser oss at evnen til å lære – høyere nivå av læring – lære underveis – og lære raskere enn en motstander er avgjørende for også militære organisasjoner. En organisasjon som er god på læring benevnes gjerne en lærende organisasjon. Forsvaret og Hæren ønsker å være en slik lærende organisasjon, samtidig er det indikasjoner på at man ikke får dette til så godt som ønskelig. Hvorfor er det slik? Hensikten med denne studien er å undersøke forutsetningene Hæren har for å være en lærende organisasjon, og den overordnede problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad er Hæren en lærende organisasjon? For å svare på problemstillingen er det gjennomført en spørreskjemaundersøkelse i Hæren, hvor det empiriske grunnlaget utgjøres av 356 respondenter. Undersøkelsen som er brukt går under navnet The Learning Organization Survey (LOS). Den er basert på forskerne David A. Garvin, Amy Edmondson og Francesca Gino sin forståelse av en lærende organisasjon. LOS kartlegger tre byggesteiner: Et støttende læringsmiljø, konkrete læringsprosesser og praksiser, og ledelse som forsterker læring. Forfatterne av undersøkelsen har også produsert en benchmark for sammenligning av resultater. Studien stiller to forskningsspørsmål, hvor det ene ser på Hæren opp imot LOS benchmark, mens det andre sammenligner Hæren med tilsvarende undersøkelser i Marinen og Luftforsvaret. Funnene i studien peker på at Hæren i noe mindre grad er flinke til å skape et støttende læringsmiljø (BS 1), i mindre grad flinke på konkrete læringsprosesser (BS 2), og i noe mindre grad flinke til å utøve lederskap som forsterker læring (BS 3) sammenlignet med LOS benchmark. Videre viser funnene i studien at Hæren, Luftforsvaret og Marinen har meget sammenfallende resultater. Nøkkelord: Lærende organisasjoner, byråkratiske organisasjoner, læring, organisasjons læring, Forsvaret, Hæren, the Learning Oranization Surveyen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHSen_US
dc.titleHar Hæren lært seg å lære? En kartleggende studie av Hæren som lærende organisasjon.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderFredrik Brækstaden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel