Læring i Redningshelikoptertjenesten
Abstract
Studien undersøker fenomenet læring i Luftforsvaret og har søkt å avdekke læringsprosesser og hva som påvirker disse i Redningshelikoptertjenesten (RHT). Læring er en vesentlig del av alle organisasjoners hverdag også i Luftforsvaret. Formålet med studien er skape organisatorisk forståelse og sette den i teoretisk kobling til læring og hva som påvirker denne. En slik forståelse kan være med på å bevisstgjøre hvilke prosesser som eksisterer og hva man eventuelt kan bli bedre på.
Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming og et teoretisk utgangspunkt i David A. Garvin. Den tar utgangspunkt i RHT, herunder avdelingene 330 skvadronen og prosjektavdelingen Operativ Test & Evaluering (OT&E). Problemstillingen er delt i to. Del en søker å svare på hvordan RHT lærer. Del to beskriver hva som påvirker denne læringen.
Problemstillingen operasjonaliseres gjennom Garvin sin teori om lærende organisasjon. Respondentene indentifiserer læringsprosesser ved RHT som støtter Garvin sine teoretiske linjer og kobler disse mot forhold som påvirker læringen. Hovedfunnene i studien peker på læring av egne erfaringer og historie og overføring av kunnskap som noen av styrkene i RHT, mens andre læringsprosesser som å lære av eksterne virksomheter ikke kommer like tydelig frem. OT&E skaper det systematiske og metodiske grunnlaget for læring slik Garvin legger til grunn. En slik ressurssetting som OT&E er et eksempel på, frigjør kapasitet til å drive læring i større grad enn det som er mulig for 330 skvadronen som må prioritere den daglige driften, søk og redning.
Den siste delen av problemstillingen bringer frem empiri som viser til at RHT både innehar et støttende læringsmiljø og har en ledelse som støtter læring. Et støttende læringsmiljø kommer til uttrykk gjennom en toleranse for feil og uhell, tidsmessige og nøyaktige tilbakemeldinger og åpenhet for innspill. Ledelse som støtter læring forklares hovedsakelig gjennom å sette den rette stemningen, men også gjennom å skape muligheter for læring og å lede effektive diskusjoner.
Enkelte læringsprosesser og forhold som virker positivt på læring kommer ikke like tydelig frem hos respondentene. Dette gjelder særlig prosesser som systematisk problemløsning, eksperimentering og aksept for ulikheter og mangfold. Til slutt oppleves Remedy som rapportering og risikostyringsverktøy som lite egnet for RHT, noe som i seg selv er bekymringsverdig.