Kampsimulator i Hæren - en kvalitativ analyse av konsekvenser utsettelsen i leveransen av ny kampsimulator for CV9030 har hatt for Hæren?
Abstract
Parallelt med anskaffelsen av nye CV90 stormpanservogner til Hæren har det pågått en
prosess for å anskaffe ny kampsimulator. Denne oppgaven har hatt til hensikt å avdekke
konsekvenser for Hæren og dens evne til å drive utdanning og trening av sitt CV90-
personell som en følge av forsinket leveranse av ny kampsimulator. Funnene i oppgaven er
basert på analyser av relevante dokumenter fremskaffet både selvstendig og gjennom
samtaler med relevant fagpersonell med tilknytning til problemstillingen.
Oppgavens teoretiske rammeverk gir leseren et enkelt bilde av hva simulatorer er og noen
eksempler på hvordan de har og blir brukt til utdanning og trening sivilt og militært. Det
vises også til teori innenfor kunnskap, læring, samhold, motivasjon, og økonomiske data
som danner grunnlag for den videre analysen.
Analysen av problemstillingen drøfter en rekke faktorer knyttet til problemstillingen. Den
tar for seg konsekvenser knyttet til Hærens evne til å drive utdanning og trening, samhold
og relasjonsbygging, handlefrihet, tid, og økonomi.
Gjennom analyse av de overnevnte faktorene har oppgaven identifisert at mangel på ny
kampsimulator har hatt både positive og negative konsekvenser for Hæren. Til tross for
mitigerende tiltak som bruk av kampsimulator i utlandet, og andre simulatorer i Norge,
klarer ikke Hæren å nå egne mål for utdanning og trening av vognpersonell. Imidlertid ser
man at bruken av kampsimulator i utlandet er et godt supplement for noen former for
trening. I tillegg bidrar utenlandsopphold positivt til soldatenes motivasjon, samt
samholdet i avdelingen. Imidlertid viser analyse av den økonomiske faktoren at i et såpass
begrenset tidsperspektiv har det verken vært en negativ eller positiv økonomisk
konsekvens til mangel på kampsimulator i Norge.