Sivil pickup eller militær feltvogn? En kvalitativ studie av vedlikeholdskonseptet for Volkswagen Amarok
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2022-06Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [548]
Abstract
Stadig flere sider ved Forsvarets logistikk blir utsatt til sivile aktører. Dette faktum treffer også Heimevernets nye feltvogn, Volkswagen Amarok, og dens vedlikehold. Både feltvognen, og deler av dets vedlikeholdskonsept, bærer preg av å være sivilt. Selve Kjøretøyet og enkelte vedlikeholdstjenester, samt en rekke logistiske tjenester er levert av Harald A. Møller AS. Feltvognen er i utgangspunktet et sivilt kjøretøy, men er modifisert i Nederland for å bedre tilfredsstille militære krav, bedre kjent som «military custom of the shelf». Den delen av vedlikeholdet som Harald A. Møller AS leverer til forsvaret er bundet i en CLS-avtale, som en del av vedlikeholdskonseptet til feltvognene.
Denne oppgaven har til hensikt å utforske implikasjonene av dette, gjennom å svare ut problemstillingen «Hvordan påvirker vedlikeholdskonseptet til Volkswagen Amarok Heimevernets evne til å løse sine oppdrag?». Studien er av en kvalitativ art, og en stor andel av resultatene våre er samlet inn gjennom intervjuer med nøkkelpersoner på prosjekt- og brukersiden, og dokumentundersøkelser. Det er gjennom tolkningen og analysen av våre resultater fra intervjuene og dokumentstudiene at vi søker å finne et svar på den overordnede problemstillingen. For å operasjonalisere problemstillingen vil vi besvare to underordnede forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene søker å belyse likheter og ulikheter i planen og utførelsen av vedlikeholdet. I tillegg peker vi på aspekter ved vedlikeholdsplanen som kan ha innvirkning på kjøretøyenes operasjonelle tilgjengelighet.
Studien avdekker at prosjektet i stor grad oppleves som vellykket, og at feltvognene svarer til de fleste av sluttbrukernes forventninger. Likevel tyder den også på at det finnes uoverensstemmelser mellom planen og utføringen av vedlikeholdet, og at der er forhold ved samarbeidet med sivile aktører som kan bidra til å redusere feltvognenes operasjonelle tilgjengelighet. Store deler av prosjektet befinner seg fortsatt på upløyd mark, og konklusjoner trekkes på bakgrunn av uttalelser fra personer med inngående kompetanse og argumenter med teoretisk forankring