Head-mounted display i navigasjonstrening. En dokumentstudie. Kan enkel HMD-teknologi benyttes av kadetter for å øve på firestrek-posisjonsoppdatering?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2022-06Metadata
Show full item recordCollections
- Bacheloroppgaver [548]
Abstract
Å øve på militær praktisk navigasjon (MPN) er en svært ressurskrevende oppgave siden det krever tilgang på simulatoranlegg eller skolefartøy, personell og teknisk kompetanse. I lys av Covid-19 pandemien ble det enda tydeligere at enkle løsninger som ikke er like ressurskrevende kunne vært interessant å utforske. Derav kom problemstillingen vår: Kan enkel HMD-teknologi benyttes av kadetter for å øve på firestrek-posisjonsoppdatering?
Vi har undersøkt hva øving på firestreks-posisjonsoppdatering krever av teknologiske funksjoner, i tillegg til å se på hvordan en slik løsning eventuelt ville passe inn i de pedagogiske prinsippene som brukes ved Sjøkrigsskolen (SKSK).
I analysedelen analyserte vi teorien og kom frem til tre påstander, som vi deretter drøftet i et forsøk på å svare på problemstillingen. Disse påstandene er: HMD tilbyr tilstrekkelig med funksjoner for å kunne øve på firestrek-posisjonsoppdatering, bruk av HMD til øving i firestrek gir en tilstrekkelig grad av fysisk sammenheng til at erfaringsbasert læring kan benyttes og HMD-teknologi gir gode muligheter for oppfølging underveis og tilbakemedinger i etterkant.
Vi har funnet ut at selv enkle og billigere varianter av teknologien tilbyr tilstrekkelig med funksjoner for å øve på enkle navigasjonsprinsipper. Det er imidlertid noen utfordringer knyttet til samhandling med resten av broteamet og opparbeidelse av god situasjonsforståelse.
Den fysiske sammenhengen er tilstrekkelig i og med at navigatøren ser det som trengs for å ta en firestrekspeiling. Studien vår viser at den derimot er noe begrenset i og med at en fysisk ikke kan berøre for eksempel brokonsollen eller peilesøylen. Dette kan faktisk bidra til at fokuset på de enkle øvingsmomentene blir større da det er mindre «støy» fra omkringliggende faktorer.
Oppfølging underveis viser seg å enkelt kunne gjøres ved at teknologien tilbyr den informasjonen kadetten trenger for å kontrollere resultatene av øvingen selv. Det er derimot utfordrende å knytte veilederen opp til øvingen da det vil være svært belastende for en veileder å skulle følge opp kadetter underveis eller i etterkant.
Vi konkluderer med at HMD kan benyttes som et supplement til nåværende øvingsarenaer for å øve på firestrekspeiling, men ikke som en erstatning. Resultatet av studien fører til andre spørsmål som om dette kan brukes andre steder også. Kan Marinen dra nytte av slike løsninger? Finnes det dyrere varianter som kan erstatte nåværende løsninger?