Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLien, Ulrik Høivik
dc.contributor.authorSkåtun, Henrik Nødset
dc.date.accessioned2022-05-31T07:25:47Z
dc.date.available2022-05-31T07:25:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2996954
dc.description.abstractDa KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS gikk det hele 23 minutter før alt av personell var gjort redet for og personellkontroll ble varslet over PA-anlegget. På de 23 minuttene ble flere rom meldt tapt og luker ble stemplet igjen. Mangel på personellkontroll gjorde at flere stemplede luker ble gjenåpnet for å dobbeltsjekke at det ikke var noen igjen i rommet. Dagens modell for personellkontroll baserer seg på meldingstjeneste. Besetningsmedlemmene møter opp på sine respektive plasser som står beskrevet i havarirullen og deretter melder seg. Da starter prosessen med å telle opp besetningsmedlemmene og en kan dermed finne ut hvem som mangler. For å finne posisjonen til den savnede benytter besetningen meldingstjeneste for å finne ut sist kjente posisjon og kan deretter begynne søket. Systemet er ressurskrevende og kan ta lang tid. Med et mål om å øke sikkerheten om bord på marinens fartøyer er oppgaven å lage en modell av et real time locating system hvor vi anvender ultra wideband (UWB) teknologi for å kunne spore personellet om bord. Det ble satt fem mål til dette systemet: 1. Systemet skal være skalerbart til å håndtere opp til 130 besetningsmedlemmer. 2. Posisjonsoppløsningen skal være på ± en meter. 3. Det skal være enkelt å lese posisjonsinformasjonen og betjene systemet. 4. Posisjonstagen skal kunne bæres av et menneske. 5. Systemet skal ha en mann over bord (MOB) funksjon som forteller om noen har falt over bord. Systemet består hovedsakelig av en tag per person og tre ankere. Tagen sender ut radiopulser til ankerene som er plassert på bestemte plasser for å kunne regne ut distansene mellom tagen og ankerene. Deretter beregner tagen posisjonen ved å bruke disse tre distansene i en teknikk som heter trilaterasjon. Posisjonsinformasjonen hentes ut fra tagen til en Raspberry Pi som sender denne informasjonen til en database for å kunne visualisere posisjonen. Testingen av systemet har vist at posisjonsnøyaktigheten har vært svært høy. Rekkevidden er begrenset til rundt 26 meter. Brukergrensesnittet gir en enkel oversikt over posisjonene til besetningsmedlemmene. Målene står dermed til samsvar med resultatene. Denne posisjoneringsteknologien kan gi havariorganisasjonen et bedre beslutningsgrunnlag under havarisituasjoner og vil kunne øke personellkontrollen om bord. Det anbefales derfor at marinen vurderer å benytte seg av ett slikt system.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFHS, Sjøkrigsskolenen_US
dc.titleReal Time Locating System ved bruk av Ultra Wideband teknologi. Personellkontroll system for marinenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber89 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel